vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
Do 30 kwietnia osoby fizyczne prowadzące księgi rachunkowe powinny przekazać do urzędu skarbowego sprawozdanie finansowe za 2014 r.30 kwietnia 2015 r. upływa termin przekazania do PFRON sprawozdania finansowego za 2014 r.Do 30 kwietnia 2015 r. należy złożyć PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 za 2014 r.
Zamknij
A A A

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w 2013 r. - Dodatek nr 13 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (356) z dnia 20.10.2013

Informacje zamieszczone na potwierdzeniu salda, gdy saldo jest niezgodne

Otrzymaliśmy prośbę o potwierdzenie salda z naszym kontrahentem na dzień 31 października. Niestety saldo jest niezgodne, ponieważ faktury składające się na saldo naszego zobowiązania zapłaciliśmy przelewem właśnie 31 października. Co napisać na potwierdzeniu salda?

W procesie potwierdzania sald uczestniczy zarówno wierzyciel, jak i dłużnik. Mimo że to do wierzyciela należy inicjatywa wysłania potwierdzenia salda dłużnikowi, to jednak do otrzymanego od wierzyciela "potwierdzenia sald" dłużnik powinien się ustosunkować.

W przepisach bilansowych nie ma ustalonego wzoru druku "Potwierdzenie sald". Dlatego sam dokument może wyglądać różnie, w zależności od ustaleń przyjętych w danej jednostce. Najczęściej stosowany jest druk składający się z dwóch odcinków "A" i "B". Otrzymaną część "A" odbiorca zatrzymuje u siebie, natomiast odcinek "B" odsyła wystawcy z potwierdzeniem stanu należności wierzyciela (a swoich zobowiązań) lub z informacją o ewentualnych rozbieżnościach.

Jeśli więc saldo i pozycje, które się na nie składają, wykazane przez wierzyciela na dokumencie potwierdzenia sald, są zgodne z zapisami i dowodami księgowymi w księgach rachunkowych dłużnika, to dłużnik powinien saldo potwierdzić, przykładowo umieszczając na części "B" potwierdzenia sald informację: "saldo zgodne, data, pieczątka i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania".

W sytuacji gdy informacje wykazane na potwierdzeniu sald nie są zgodne z księgami dłużnika, wskazane jest powiadomić wierzyciela o tym, które pozycje są niezgodne i z jakich powodów. Może to nastąpić przykładowo w formie adnotacji na części "B" potwierdzenia sald odsyłanej do wierzyciela. Informacja zamieszczona na druku "Potwierdzenie salda" może przedstawiać się następująco: "saldo niezgodne, wymienione faktury (można podać numery faktur, kwoty) zostały przez nas uregulowane przelewem bankowym w kwocie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , dnia 31 października 2013 r., data, pieczątka i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania".

Dłużnik może też, na przykład na części potwierdzenia sald, którą zamierza odesłać do wierzyciela, umieścić jedynie informację: "saldo niezgodne, data, pieczątka i podpis osoby upoważnionej do jego podpisania", natomiast specyfikację różnic załączyć na osobnej kartce lub w formie wydruku (zestawień) z własnego systemu księgowego.


Kontrahent wystawił fakturę 31 października i wystąpił o uzgodnienie salda na ten dzień. Faktura wpłynęła do nas w listopadzie. Czy rejestrując dostawę w księgach rachunkowych października na podstawie polecenia księgowania, jako dostawę niefakturowaną, powinnam potwierdzić saldo na dzień 31 października, czy napisać saldo niezgodne? Czy potwierdzenie salda powinno wynikać tylko z konta "Rozrachunki z dostawcami"?

Jednostka może potwierdzić zgodność salda swoich zobowiązań z należnościami kontrahenta na dzień 31 października. Fakt, iż jednostka na ten dzień nie ujęła faktury w swoich księgach, nie oznacza niezgodności salda.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację należności drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.

Inwentaryzacją w drodze potwierdzenia sald objęte są należności, czyli salda kont rozrachunkowych należności widniejące w księgach rachunkowych wierzyciela oraz salda kont rozrachunkowych zobowiązań w księgach dłużnika, za wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, ponieważ są to należności przez dłużników kwestionowane (zob. art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości).

Co do zasady uzgodnienie sald należności potwierdza istnienie nieuregulowanych na dzień przeprowadzenia uzgodnienia kwot należności wykazanych w księgach rachunkowych wierzyciela, a zarazem niekwestionowanych przez ich dłużników kwot zobowiązań.

W sytuacji opisanej w pytaniu, w listopadzie do jednostki (dłużnika) wpłynęła faktura wystawiona 31 października, którą wierzyciel zaksięgował i ujął w potwierdzeniu sald wystawionym na dzień 31 października. Natomiast jednostka pytająca prawdopodobnie ujęła fakturę w listopadzie, tj. miesiącu jej otrzymania, a w księgach rachunkowych października ujęła jedynie przyjęcie towarów (materiałów), zapisem:

      - Wn konto 31 "Materiały" lub 33 "Towary",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Na dzień 31 października w księgach rachunkowych jednostki figurowało saldo Ma konta 30 "Rozliczenie zakupu" odzwierciedlające dostawy niefakturowane.

Gdyby jednostka otrzymała fakturę jeszcze przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za październik, to mogłaby w całości ująć ją w księgach października, zapisami:

   a) wartość w cenie zakupu:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu w następnych miesiącach:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" (w analityce: VAT do odliczenia w następnych miesiącach),
   c) łączna kwota zobowiązania:
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami".

Bez względu jednak na moment ujęcia przez jednostkę faktury zakupu w jej księgach rachunkowych (chociaż właściwszym w naszej opinii jest okres, którego ta faktura dotyczy, tj. październik), może ona potwierdzić zgodność salda należności wierzyciela, a swoich zobowiązań na dzień 31 października.

Z danych zawartych w pytaniu wynika, że zarówno fakturę, jak i prośbę o potwierdzenie salda jednostka otrzymała w listopadzie. Towar (materiał) został przyjęty do magazynu jeszcze w październiku. Zatem na dzień 31 października jednostka znała już wartość zobowiązania.

W świetle bowiem prawa bilansowego powstanie zobowiązania nie ma związku z datą wystawienia faktury, czy też z terminem płatności zobowiązania lub terminem jego wymagalności. Powstanie zobowiązania związane jest, w przypadku jednostki pytającej, z datą dostarczenia towaru lub materiału. To właśnie fakt jego dostarczenia powoduje po stronie dłużnika obowiązek wykonania świadczenia (zapłaty). Sprzedawca natomiast, wystawiając fakturę w późniejszym terminie, przesuwa jedynie termin zapłaty, ale nie moment powstania zobowiązania.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Terminarz

kwiecień 2015
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
9
11
12
17
18
19
23
24
25
26
29
PIT 2014 - DARMOWY PROGRAM - POBIERZ
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
Sklep internetowy - www.sklep.gofin.pl
Przewodnik Prenumeratora - www.PrzewodnikPrenumeratora.gofin.pl
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.plSklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60