vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ujęcie księgowe zapasów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (1506) z dnia 18.06.2018

Wycena rozchodu zapasów w ujęciu księgowym

Jednostka wycenia zapasy według cen nabycia. W jaki sposób powinniśmy ustalać wartość rozchodu zapasów? Która z metod wyceny rozchodu zapasów jest najbardziej precyzyjna?

Rozchód rzeczowych składników majątku obrotowego z magazynu powinno wyceniać się w oparciu o te same wartości, według których składniki te zostały ujęte w chwili przyjęcia ich do magazynu. Jeśli przychód zapasów księgowany jest według wartości rzeczywistych, tj. według cen zakupu, cen nabycia lub kosztów wytworzenia, to jednostka może skorzystać z uproszczenia przy wycenie ich rozchodu. Wówczas, aby ustalić wartość rozchodowanych składników zapasów, do wyceny stosować można metodę FIFO, LIFO, cen przeciętnych lub szczegółowej identyfikacji cen.

Jeżeli w magazynie znajdują się zapasy jednorodne, które nie są składowane oddzielnie, a pochodzą z różnych dostaw (lub z różnych zakończonych partii produkcyjnych) i są wprowadzone na magazyn i do ksiąg rachunkowych w różnych cenach (lub kosztach wytworzenia), to mogą powstać trudności w momencie ustalania wartości ich rozchodu. W takim przypadku można stosować jedną z uproszczonych metod wyceny, określonych w art. 34 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem, gdy ceny nabycia albo zakupu, lub koszty wytworzenia jednakowych albo uznanych za jednakowe, ze względu na podobieństwo ich rodzaju i przeznaczenie, są różne, wartość stanu końcowego rzeczowych składników aktywów obrotowych wycenia się w zależności od przyjętej przez jednostkę metody ustalania wartości ich rozchodu, w tym zużycia, sprzedaży:

1) według cen przeciętnych, tj. ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,

2) przyjmując, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła (wytworzyła), tzw. metoda FIFO,

3) przyjmując, że rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najpóźniej nabyła (wytworzyła), tzw. metoda LIFO,

4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.

Trzeba zaznaczyć, że założenie odnośnie kolejności wydawania zapasów z magazynu przyjmowane jest do celów ewidencji księgowej. Z tego względu nie musi ono odzwierciedlać fizycznego ruchu zapasów w magazynie.

Metoda cen przeciętnych zwana jest również metodą średniej ważonej. Polega ona na tym, że cenę nabycia (koszt wytworzenia) każdej pozycji zapasów ustala się w oparciu o średnią ważoną cen nabycia (kosztów wytworzenia) podobnych pozycji składników aktywów na początku okresu oraz cen nabycia (kosztów wytworzenia) podobnych pozycji zakupionych bądź wyprodukowanych w ciągu okresu. Przeciętną cenę (koszt) oblicza się jako iloraz wartości i ilości dostępnych składników zapasów. W celu jej ustalenia można skorzystać z następującego wzoru:

Cena (koszt) przeciętna = Wartość dostępnych zapasów
Ilość dostępnych zapasów

Jednostka może określać średnią ważoną cen po każdej kolejnej dostawie lub okresowo, np. za dany okres sprawozdawczy (miesiąc).

W metodzie FIFO (pierwsze przyszło - pierwsze wyszło) przyjmuje się założenie, że zapasy wydawane są zgodnie z kolejnością ich przyjęcia do magazynu. Oznacza to, że jako pierwsze wydawane są dostawy, które zostały przyjęte najwcześniej. W magazynie pozostają zatem zapasy zakupione czy wyprodukowane jako ostatnie. Dzięki stosowaniu tej metody wielkość zapasu końcowego odzwierciedla w księgach rachunkowych oraz w bilansie najbardziej aktualną wartość.

W metodzie LIFO (ostatnie przyszło - pierwsze wyszło) przyjmuje się odwrotne założenie niż w metodzie FIFO. Wycenę rozchodu rozpoczyna się bowiem od cen (kosztów) ostatniej dostawy (partii produkcji), czyli wycena następuje kolejno po cenach tych składników, które jednostka zakupiła czy wyprodukowała najpóźniej. Na koniec okresu zapas będzie zatem obejmował pozycje, które zostały przyjęte najwcześniej. W praktyce metoda ta jest stosowana bardzo rzadko, ponieważ wartość zapasów w księgach rachunkowych oraz w bilansie może różnić się istotnie od ich wartości rynkowej.

Metoda szczegółowej identyfikacji cen to najbardziej precyzyjna metoda wyceny rozchodu zapasów. Nie jest ona wskazana w przypadku dużej ilości zapasów tego samego rodzaju. W metodzie tej zapas jest wyceniony dokładnie w takiej samej cenie (koszcie), w której został przyjęty na stan magazynowy. Jednostki stosują ją wtedy, gdy zapasy są przeznaczone do ściśle określonych przedsięwzięć, gdzie konkretna partia posiada szczególne właściwości wyróżniające ją spośród innych znajdujących się na stanie w magazynie.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
13
14
17
18
19
20
21
24
26
27
28
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.