vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Zasady rozliczania w księgach różnic inwentaryzacyjnych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 9 (1571) z dnia 31.01.2019

Protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych

W trakcie spisu z natury towarów, który przeprowadzono w grudniu 2018 r. ujawniono niedobory i nadwyżki. Część z nich to różnice pozorne, a inne zostały uznane za zawinione. W stosunku do części towarów można przeprowadzić kompensatę nadwyżek z niedoborami. Jak w takiej sytuacji należy sporządzić protokół z rozliczenia powstałych różnic inwentaryzacyjnych?

Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji, której jednostki prowadzące księgi rachunkowe dokonują na ostatni dzień roku obrotowego należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Tak wynika z art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości.

Po wyjaśnieniu przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych komisja inwentaryzacyjna sporządza protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych tzw. protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych. Należy w nim zawrzeć umotywowane wnioski, co do sposobu rozliczenia każdej różnicy inwentaryzacyjnej. Następnie protokół ten przedstawia się kierownikowi jednostki. Do protokołu trzeba dołączyć zestawienia różnic ilościowych i jakościowych lub zestawienia zbiorcze. Stanowi o tym pkt 107 stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Do zadań kierownika jednostki należy rozpatrzenie i zatwierdzenie wniosków komisji inwentaryzacyjnej w protokole z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych. Po zapoznaniu się z opinią księgowego, a w razie potrzeby także radcy prawnego kierownik wprowadza ewentualne zmiany. Na podstawie zatwierdzonego przez kierownika jednostki protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych księgowy rozlicza je w księgach rachunkowych, pod datą spisu, nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego, którego dotyczył spis z natury (pkt 108 i 109 stanowiska KSR w sprawie inwentaryzacji).

Przykład

ALFA sp. z o.o. przeprowadziła w dniach 27-28 grudnia 2018 r. inwentaryzację towarów znajdujących się w magazynie nr 1. Wyniki dokonanego spisu z natury zostały zanotowane w arkuszach spisowych. Następnie sporządzono zestawienie różnic inwentaryzacyjnych, z którego wynikały następujące niedobory i nadwyżki w towarach handlowych:

a) niedobór towaru A (klej do glazury, kod 13AC) na kwotę 78,13 zł - pozycja 1 zestawienia różnic inwentaryzacyjnych,
b) niedobór towaru B (gładź szpachlowa, kod 91BC) na kwotę 92,49 zł - pozycja 2 zestawienia,
c) niedobór towaru C (lakier do drewna - calvados, kod B08) na kwotę 37,56 zł - pozycja 3 zestawienia,
d) nadwyżkę towaru D (farba ftalowa - biała, kod F13) na kwotę 125,32 zł - pozycja 4 zestawienia,
e) nadwyżkę towaru E (lakier do drewna - orzech włoski, kod B18) na kwotę 37,56 zł - pozycja 5 zestawienia.

Komisja inwentaryzacyjna postanowiła uznać niedobór towaru A za niezawiniony i mieszczący się w granicach normy, a towaru B za zawiniony (obciążono nim osobę materialnie odpowiedzialną). Zdecydowano także o dokonaniu kompensaty nadwyżki towaru E z niedoborem towaru C oraz o uznaniu nadwyżki towaru D za błąd w pomiarach i pomniejszeniu o jej wartość kosztów. Kierownik jednostki zatwierdził wnioski komisji w protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych.

Protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
13
14
17
18
19
20
21
24
26
27
28
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.