vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Zasady rozliczania w księgach różnic inwentaryzacyjnych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 9 (1571) z dnia 31.01.2019

Protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych

W trakcie spisu z natury towarów, który przeprowadzono w grudniu 2018 r. ujawniono niedobory i nadwyżki. Część z nich to różnice pozorne, a inne zostały uznane za zawinione. W stosunku do części towarów można przeprowadzić kompensatę nadwyżek z niedoborami. Jak w takiej sytuacji należy sporządzić protokół z rozliczenia powstałych różnic inwentaryzacyjnych?

Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji, której jednostki prowadzące księgi rachunkowe dokonują na ostatni dzień roku obrotowego należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Tak wynika z art. 26 i 27 ustawy o rachunkowości.

Po wyjaśnieniu przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych komisja inwentaryzacyjna sporządza protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych tzw. protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych. Należy w nim zawrzeć umotywowane wnioski, co do sposobu rozliczenia każdej różnicy inwentaryzacyjnej. Następnie protokół ten przedstawia się kierownikowi jednostki. Do protokołu trzeba dołączyć zestawienia różnic ilościowych i jakościowych lub zestawienia zbiorcze. Stanowi o tym pkt 107 stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Do zadań kierownika jednostki należy rozpatrzenie i zatwierdzenie wniosków komisji inwentaryzacyjnej w protokole z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych. Po zapoznaniu się z opinią księgowego, a w razie potrzeby także radcy prawnego kierownik wprowadza ewentualne zmiany. Na podstawie zatwierdzonego przez kierownika jednostki protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych księgowy rozlicza je w księgach rachunkowych, pod datą spisu, nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego, którego dotyczył spis z natury (pkt 108 i 109 stanowiska KSR w sprawie inwentaryzacji).

Przykład

ALFA sp. z o.o. przeprowadziła w dniach 27-28 grudnia 2018 r. inwentaryzację towarów znajdujących się w magazynie nr 1. Wyniki dokonanego spisu z natury zostały zanotowane w arkuszach spisowych. Następnie sporządzono zestawienie różnic inwentaryzacyjnych, z którego wynikały następujące niedobory i nadwyżki w towarach handlowych:

a) niedobór towaru A (klej do glazury, kod 13AC) na kwotę 78,13 zł - pozycja 1 zestawienia różnic inwentaryzacyjnych,
b) niedobór towaru B (gładź szpachlowa, kod 91BC) na kwotę 92,49 zł - pozycja 2 zestawienia,
c) niedobór towaru C (lakier do drewna - calvados, kod B08) na kwotę 37,56 zł - pozycja 3 zestawienia,
d) nadwyżkę towaru D (farba ftalowa - biała, kod F13) na kwotę 125,32 zł - pozycja 4 zestawienia,
e) nadwyżkę towaru E (lakier do drewna - orzech włoski, kod B18) na kwotę 37,56 zł - pozycja 5 zestawienia.

Komisja inwentaryzacyjna postanowiła uznać niedobór towaru A za niezawiniony i mieszczący się w granicach normy, a towaru B za zawiniony (obciążono nim osobę materialnie odpowiedzialną). Zdecydowano także o dokonaniu kompensaty nadwyżki towaru E z niedoborem towaru C oraz o uznaniu nadwyżki towaru D za błąd w pomiarach i pomniejszeniu o jej wartość kosztów. Kierownik jednostki zatwierdził wnioski komisji w protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych.

Protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60