vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów - Dodatek nr 9 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 10 (490) z dnia 20.05.2019

Raty leasingowe opłacane w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód ustalam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Do kosztów działalności zaliczam raty leasingowe wynikające z otrzymywanych co miesiąc faktur wystawianych zgodnie z umową leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód ciężarowy. Koszty leasingu będę ponosił również w trakcie planowanego zawieszenia działalności. Czy raty leasingowe poniesione w okresie zawieszenia działalności będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?

Tak, podatnik będzie mógł ujmować do kosztów podatkowych raty leasingowe opłacane w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646 ze zm.). Takie prawo przewiduje art. 22 ust. 1 tej ustawy.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ale ma m.in. obowiązek regulowania w tym okresie zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Tak wynika z art. 25 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

W sytuacji opisanej w pytaniu zachodzi konieczność opłacania przez podatnika rat leasingowych, na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego zawartej w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei mając na uwadze, że zawarł on umowę leasingu, aby mieć możliwość korzystania z samochodu ciężarowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, należy uznać, że raty (opłaty) ponoszone na podstawie tej umowy stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof. Na taką kwalifikację ponoszonych kosztów nie ma wpływu okoliczność, że podatnik zdecyduje o zawieszeniu wykonywania działalności, mimo że w praktyce oznacza to zaprzestanie używania samochodu w celu uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że zawieszenie wykonywania działalności dokonane na podstawie ustawy - Prawo przedsiębiorców ma charakter czasowy, a po upływie okresu zawieszenia działalność może być przez podatnika kontynuowana. Zasadne jest więc twierdzenie, że wydatki mające na celu utrzymanie firmy w stanie pozwalającym na ponowne podjęcie działalności gospodarczej (tu: zapewnienie prawa do dalszego korzystania z samochodu na potrzeby działalności dzięki opłacaniu rat leasingowych), kwalifikują się do kosztów uzyskania przychodów. Takie wydatki służą bowiem zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

W rezultacie, raty leasingowe wynikające z faktur otrzymywanych w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej będą u podatnika kosztami uzyskania przychodów i powinny być ewidencjonowane w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi (zgodnie z ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia). Wymaga bowiem podkreślenia, że przepisy podatkowe nie zwalniają podatnika z obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej na czas zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60