
Rozliczenie strat w towarach
Mam sklep spożywczy. Na skutek awarii jednej z lodówek zniszczeniu uległy towary. Nie nadają się one do dalszej odsprzedaży. Czy koszt ich zakupu powinienem wyksięgować z księgi?
TAK. Wartość zniszczonych na skutek awarii lodówki towarów handlowych podatnik powinien wyksięgować z kolumny 10 księgi podatkowej "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Przy czym straty w towarach, które nie wynikają z winy podatnika, tj. jego niedbalstwa lub niedochowania należytej staranności, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wówczas ich wartość podlega ujęciu w księdze w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Natomiast jeżeli straty w towarach nastąpiły na skutek braku staranności lub nieracjonalnego działania podatnika, to wydatki na ich zakup nie mogą obciążać kosztów podatkowych, więc nie można ich zaewidencjonować w kolumnie 13.
Stratę można udokumentować protokołem sporządzonym na okoliczność zniszczenia towarów. Powinien on zawierać co najmniej: datę i przyczynę likwidacji towarów handlowych, wykaz zlikwidowanych składników majątku obrotowego oraz wartość straty.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|