Skutki reklamacji towarów
Sprzedaliśmy towary w marcu 2020 r. W kwietniu 2020 r. klient zwrócił nam ich część, która okazała się uszkodzona. Reklamację zgłosiliśmy dostawcy i została ona uznana - otrzymaliśmy zwrot pieniędzy oraz fakturę korygującą. Klientowi również zwróciliśmy pieniądze i wystawiliśmy fakturę korygującą. Jak ująć to zdarzenie w księdze podatkowej?
Korekty kosztów związanych ze zwrotem wadliwego towaru dostawcy należy dokonać w miesiącu, w którym otrzymano fakturę korygującą. Wówczas kwotę korekty można ująć w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów w cenie zakupu" ze znakiem minus lub na czerwono. Czytelnicy zwrócili wadliwy towar do swojego dostawcy, który na tę okoliczność wystawił fakturę korygującą. Stosownie do art. 22 ust. 7c ustawy o pdof, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano fakturę korygującą. W sytuacji gdy w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik powinien zmniejszyć koszty uzyskania przychodów, nie poniósł on kosztów lub ich kwota jest niższa od kwoty zmniejszenia, to ma on obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty podatkowe. Wynika to z art. 22 ust. 7d ustawy o pdof.
Z kolei korekty przychodów związanej ze zwróceniem towaru przez odbiorcę dokonuje się w miesiącu wystawienia faktury korygującej wpisując kwotę korekty w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług" ze znakiem minus lub na czerwono. Jeśli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca. Gdy podatnik w danym okresie nie osiągnął przychodów lub są one niższe od kwoty zmniejszenia, to jest obowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zmniejszył przychodów (art. 14 ust. 1m-1n ustawy o pdof).
Przykład
Założenia W kwietniu 2020 r. klient zwrócił wadliwy towar, który zakupił od podatnika w marcu 2020 r. za kwotę 650 zł netto. Podatnik zgłosił reklamację dostawcy i została ona uznana - 10 kwietnia br. otrzymał zwrot pieniędzy oraz fakturę korygującą wystawioną 9 kwietnia br. na kwotę netto 550 zł. W dniu 14 kwietnia br. podatnik wystawił klientowi fakturę korygującą i zwrócił pieniądze za wadliwy towar.
W księdze podatkowej za kwiecień 2020 r. podatnik ujął:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|