vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Inwentaryzacja - przygotowanie, dokumentacja i rozliczenie stwierdzonych różnic - Dodatek nr 14 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (524) z dnia 20.10.2020

Zestawienie zbiorcze spisów z natury środków trwałych

W jakiej wartości wykazywać środki trwałe w arkuszu spisu z natury? Czy zespoły spisowe mogą dysponować dokumentacją środków trwałych?

Na arkuszach spisu z natury środków trwałych zespoły spisowe w czasie inwentaryzacji nie wpisują wartości środków trwałych, ponieważ nie dysponują takimi informacjami. Wyceny spisanych środków trwałych dokonują w późniejszym terminie pracownicy działu księgowości.

Należy podkreślić, że w trakcie spisu z natury nie ustala się na nowo wartości początkowej środków trwałych, nie dokonuje oceny stopnia zużycia spisywanych obiektów, jak również nie koryguje się ich wartości o umorzenie. Zasadniczo komisja spisowa, która dokonuje spisu z natury środków trwałych nie wpisuje w arkusze wartości środków trwałych. Informacjami tymi dysponuje dział księgowości. W czasie spisu środków trwałych zespół spisowy wypełnia wszystkie pozycje i kolumny arkuszy spisowych, z wyjątkiem ceny i wartości. Wyceny spisu dokonuje bowiem w późniejszym czasie pracownik księgowości (dane dotyczące ceny i wartości wprowadza się do arkuszy w przypadku inwentaryzacji towarów w detalu i gastronomii ewidencjonowanych wartościowo).

Wycenę zinwentaryzowanych składników aktywów można ująć na arkuszach spisowych lub w zestawieniach zbiorczych spisów z natury (pod warunkiem jednak, że w tych zestawieniach ujęte będą wszystkie spisane składniki majątku z określeniem ich ilości, ceny i wartości). Przeprowadza się ją w wartościach początkowych, tj. w cenie nabycia, koszcie wytworzenia, bądź po aktualizacji wyceny środków trwałych. Taka wycena umożliwia szybkie uzgodnienie w ewidencji księgowej konta 01 "Środki trwałe" z wynikami spisu z natury.

Spis z natury środków trwałych przeprowadzają zespoły spisowe w obecności osób odpowiedzialnych materialnie, w terminach określonych w planie inwentaryzacji dla poszczególnych rejonów spisowych. Osoby materialnie odpowiedzialne zobowiązane są przygotować do inwentaryzacji rejony spisowe i znajdujące się w nich składniki, a także uczestniczyć w spisie. Wskazane jest by osoby przeprowadzające spis z natury oraz kontrolujące ten spis były poinformowane ustnie bądź pisemnie, jak mają wykonać przydzielone im zadania.

W odniesieniu do spisu z natury środków trwałych wskazane jest niekiedy wyposażenie zespołów spisowych w dane księgowe o inwentaryzowanych obiektach, na przykład w tzw. karty obiektów, czy też dokumentację techniczną dotyczącą planów budynków, budowli, opisy techniczne maszyn i urządzeń i inne. Zespoły spisowe nie posiadając takich informacji nie mogą bowiem stwierdzić, czy aktualny stan obiektu jest zgodny z przedstawioną dokumentacją. Ustalenie danych wyłącznie na podstawie spisu z natury, nie dysponując rysunkami, planami (budynków), kartami obiektów może być obciążone wieloma błędami. Z drugiej jednak strony udostępnienie zespołowi spisowemu danych ewidencji środków trwałych stwarza ryzyko pominięcia (nieujawnienia) przez te zespoły niefigurujących w ewidencji obiektów lub ryzyko nieujawnienia (pominięcia) zmian dokonanych w danym obiekcie, które wynikają ze spisu z natury, a nie zostały ujęte np. w karcie środka trwałego. Podczas spisu z natury powinno nastąpić uzupełnienie brakujących danych, bądź ujawnienie niefigurującego w ewidencji środka trwałego.

Przykład

I. Założenia:

  1. W spółce z o.o. "Spedycja" przeprowadza się spis z natury środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym raz w ciągu 4 lat. Zgodnie z harmonogramem spis z natury środków trwałych przeprowadzono 31 października 2020 r
     .
  2. W instrukcji inwentaryzacyjnej przyjęto, że wyceny spisywanych z natury środków trwałych dział księgowości dokonuje na zestawieniu zbiorczym spisów z natury.

II. Fragment zestawienia zbiorczego spisów z natury środków trwałych:

Fragment zestawienia zbiorczego spisów z natury środków trwałych

Dział księgowości porównuje wyniki spisu z natury środków trwałych z posiadaną ewidencją analityczną tych składników, tj. kartami obiektów, księgą inwentarzową. Umożliwia to ustalenie ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych, czyli nadwyżki lub niedoboru.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
9
10
13
14
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.