vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Otrzymanie dofinansowania w ewidencji księgowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 64 (1835) z dnia 12.08.2021

Uzyskane dofinansowanie do aktywów trwałych

Jednostka nabyła maszynę produkcyjną, którą zakwalifikowano jako środek trwały. Jej zakup został częściowo sfinansowany dotacją. Jak ująć w księgach nabycie tego środka trwałego oraz jak rozliczyć otrzymaną na jego zakup dotację?

Otrzymane dotacje na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, środków trwałych w budowie lub nabycia wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Tak stanowi art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Warto zaznaczyć, że przepis ten ma zastosowanie także w odniesieniu do kwot otrzymanych na sfinansowanie ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Dotacja do aktywów trwałych jest ujmowana w księgach generalnie w dacie jej otrzymania, na podstawie wyciągu bankowego, następującym zapisem:

- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",

- Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Po przyjęciu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania następuje rozpoczęcie amortyzacji (nie dotyczy to gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową, które nie podlegają amortyzacji). W tym samym czasie trzeba rozpocząć odpisywanie do pozostałych przychodów operacyjnych kwoty dotacji figurującej na koncie 84. Dokonuje się tego równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji. W przypadku środków trwałych zapis księgowy może być następujący:

a) odpisy amortyzacyjne środków trwałych

- Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5,

- Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",

b) równoległe odniesienie kwoty dotacji do pozostałych przychodów operacyjnych

- Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",

- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Należy pamiętać, że w razie otrzymania dotacji na przełomie roku trzeba ujmować je w księgach stosując zasady ostrożności, memoriału i współmierności.

Przykład

Założenia

  1. Jednostka otrzymała dotację na zakup maszyny produkcyjnej, która została zakwalifikowana do środków trwałych. Jej wartość początkowa w cenie nabycia wynosiła 215.544 zł. Przyjęto ją do używania w lipcu 2021 r. 
  2. W lipcu 2021 r. dotacja w kwocie 107.772 zł, tj. 50% wartości środka trwałego, wpłynęła na rachunek bieżący jednostki. 
  3. Ustalono, że maszyna produkcyjna będzie amortyzowana metodą liniową przy zastosowaniu 14% stawki amortyzacyjnej. Miesięczny odpis amortyzacyjny pojazdu wyniósł więc 2.514,68 zł, tj. (215.544 zł × 14%) : 12 m-cy. Pierwszego odpisu amortyzacyjnego dokonano w sierpniu 2021 r. 
  4. Koszty podstawowej działalności operacyjnej ewidencjonowane są tylko w układzie rodzajowym.

Dekretacja

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
Zapisy w lipcu 2021 r.
1. OT - przyjęcie środka trwałego do używania: 215.544,00 zł 01 08
2. WB - wpływ dotacji na rachunek bankowy:  107.772,00 zł 13-0 84
Zapisy w sierpniu 2021 r.
3. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny: 2.514,68 zł 40-0 07-1
4. PK - zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych
kwoty otrzymanej dotacji proporcjonalnie do dokonanego
odpisu amortyzacyjnego (2.514,68 zł × 50%): 
1.257,34 zł 84 76-0

Księgowania

Uzyskane dofinansowanie do aktywów trwałych
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2021
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
4
5
8
9
11
12
14
16
17
18
19
22
23
24
25
26
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.