Likwidacja wyposażenia
W 2019 r. zakupiłam laptop i ujęłam go jako wyposażenie bezpośrednio w kolumnie 13 księgi podatkowej "Pozostałe wydatki" oraz wpisałam do ewidencji wyposażenia. Czy w związku z przekazaniem go do likwidacji powinnam skorygować koszty podatkowe i zapisy w tej ewidencji?
W 2019 r. kupując składnik majątku spełniający definicję środka trwałego, lecz o wartości początkowej nieprzekraczającej 10.000 zł, można było odpisać go bezpośrednio w koszty w księdze podatkowej w dacie oddania do używania (zapis w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki"), jednocześnie jeśli wartość ta przekraczała 1.500 zł, trzeba było wpisać go do ewidencji wyposażenia prowadzonej wtedy wraz z księgą podatkową. Z dniem 1 stycznia 2020 r. zniesiono obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia. Nie przewiduje jej obowiązujące od tego dnia rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatniczka, zamierzając w 2021 r. zlikwidować wyposażenie (laptop), nie powinna wyksięgowywać jego wartości z kosztów uzyskania przychodów. Nie dokonuje się w związku z tym zdarzeniem żadnych zapisów w księdze podatkowej - chyba że likwidacja wiązać się będzie z poniesieniem dodatkowych kosztów, które trzeba będzie wpisać do kolumny 13 księgi.
Wyposażenia tego nie należy także usuwać z ewidencji wyposażenia. Jak wskazano wcześniej, od 2020 r. podatnicy prowadzący księgę podatkową nie są zobligowani do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Oznacza to brak obowiązku jej uzupełniania.
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|
||||||||||||






