vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ewidencja kosztów w księdze podatkowej - wybrane problemy - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 75 (1846) z dnia 20.09.2021

Dotacja na zakup środka trwałego a odpisy amortyzacyjne

W maju 2021 r. podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zakupił i przyjął do używania maszynę (środek trwały). Od czerwca 2021 r. rozpoczął jej amortyzację księgowaną w koszty w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". We wrześniu 2021 r. otrzymał decyzję w sprawie dotacji na część kosztów zakupu tej maszyny. Wpływ środków tej dotacji na rachunek bankowy również nastąpił w wrześniu br. Czy podatnik powinien korygować w księdze koszty z tytułu odpisów amortyzacyjnych dokonanych za czerwiec-sierpień 2021 r.? Jeżeli tak, to w jaki sposób powinien tego dokonać?

Dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie m.in. środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu dla celów podatkowych. Reguluje to art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof. Zatem środki pieniężne otrzymane we wrześniu 2021 r. na rachunek bankowy tytułem dotacji na zakup środka trwałego (maszyny) nie stanowią przychodu podatkowego, a więc nie dokonuje się w związku z tym zdarzeniem zapisów dotyczących przychodów w księdze.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów m.in. z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przedstawionej sytuacji podatnik na dzień oddania zakupionego środka trwałego do używania i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie otrzymał decyzji w sprawie dotacji ani nie wpłynęły środki z jej tytułu na rachunek bankowy. Tak więc na moment rozpoczęcia amortyzacji tego składnika majątku nie było podstaw do wyłączenia z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych. Podatnik ujmował je więc w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki".

Po otrzymaniu decyzji w sprawie dotacji i jej wpływie na rachunek bankowy podatnik powinien wyliczyć, jaka część odpisów amortyzacyjnych nie stanowi zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof kosztów uzyskania przychodów. Odpisy dokonane od miesiąca, w którym otrzymano dotację, należy wpisywać w kolumnie 13 księgi tylko w kwocie, która może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei w odniesieniu do dokonanych już odpisów amortyzacyjnych (ujętych w księdze w kolumnie 13) od momentu przyjęcia środka trwałego do używania do miesiąca poprzedzającego otrzymanie dotacji, trzeba dokonać zmniejszenia kwoty tych odpisów o część niestanowiącą kosztów podatkowych.

W myśl art. 22 ust. 7c ustawy o pdof, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, to korekty dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 18 grudnia 2018 r., będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa, wskazano, że korekty w przypadku otrzymania dotacji można dokonać w oparciu o decyzję o przyznaniu dotacji lub wyciąg bankowy potwierdzający wpływ dotacji na rachunek bankowy podatnika - w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce jako pierwsze. W sytuacji opisanej w pytaniu oba zdarzenia miały miejsce w tym samym miesiącu.

Stąd w omawianym przypadku korekty kosztów amortyzacji za czerwiec, lipiec i sierpień 2021 r. w następstwie otrzymania dotacji do środka trwałego podatnik powinien dokonać we wrześniu 2021 r. Zapis zmniejszający koszty (na czerwono lub ze znakiem minus) należy wprowadzić do kolumny 13 księgi.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60