vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Inwentaryzacja za 2021 rok - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 89 (1860) z dnia 8.11.2021

Terminy i metody inwentaryzacji środków trwałych

Księgi rachunkowe prowadzimy od stycznia 2021 r., więc w tym roku po raz pierwszy będziemy przeprowadzali inwentaryzację środków trwałych. W jakich terminach i jakimi metodami należy inwentaryzować środki trwałe?

Inwentaryzację środków trwałych w zależności od tego, jakiego rodzaju obiekt jest inwentaryzowany, można przeprowadzić drogą spisu z natury lub w drodze weryfikacji. Metody i terminy inwentaryzacji środków trwałych zaprezentowano w tabeli. Jak wynika z przepisów ustawy o rachunkowości, a także z pkt 10.11 KSR nr 11 "Środki trwałe" (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105), inwentaryzację środków trwałych przeprowadza się:

1) drogą weryfikacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego - w przypadku gruntów, praw i obiektów trudno dostępnych oraz jeżeli przeprowadzenie spisu z natury z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe,

2) drogą spisu z natury raz na 4 lata w dowolnym dniu roku - w przypadku nieruchomości oraz znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie,

3) drogą spisu z natury na ostatni dzień każdego roku obrotowego - w pozostałych przypadkach.

Zasadniczo inwentaryzacji środków trwałych, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, dokonuje się na ostatni dzień roku obrotowego. Jednak, w oparciu o art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, jednostki mogą stosować uproszczenie dopuszczające jej rozpoczęcie nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku. Wtedy ustalenie stanu następuje przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym. Organizacja inwentaryzacji w IV kwartale roku pozwala uniknąć spiętrzenia prac inwentaryzacyjnych na koniec roku. Takiego ułatwienia nie można jednak stosować w przypadku środków trwałych podlegających weryfikacji, których inwentaryzacji dokonuje się według stanu na ostatni dzień roku obrotowego.

Trzeba zaznaczyć, że obce środki trwałe użytkowane przez jednostkę również podlegają inwentaryzacji. Informację o zweryfikowaniu ich stanów trzeba przekazać właścicielom (pkt 10.8 KSR nr 11). Przeprowadzając spis z natury obcych składników majątku, należy przeprowadzić takie same czynności spisowe z zachowaniem takich samych terminów, jak przy środkach trwałych należących do jednostki.

Jeśli kontrahent, u którego znajduje się środek trwały należący do jednostki, nie przeprowadzi spisu z natury obcych środków trwałych lub o jego wynikach nie poinformuje jednostki będącej właścicielem danego składnika majątku, może ona wystąpić z prośbą o pisemne potwierdzenie rodzaju i ilości jej środków trwałych przekazanych do używania na podstawie zawartej umowy.

Raz na 4 lata w dowolnym dniu roku można przeprowadzić spis z natury nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, a także znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie. Za teren strzeżony można uznać składowisko strzeżone, o którym mowa w pkt 8 lit. o) stanowiska KSR w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Zgodnie z nim składowisko strzeżone to dozorowane w sposób ciągły, zamknięte (zabezpieczone) miejsce przechowywania (składowania, magazynowania) zapasów, do którego nie mają dostępu osoby nieuprawnione (postronne). Środki trwałe często znajdują się na terenie strzeżonym - wtedy ich obowiązkowej inwentaryzacji trzeba dokonać w dowolnym momencie raz na 4 lata. Aktywa te w latach, w których nie przypada spis, trzeba zweryfikować. Możliwe jest także stosowanie tzw. inwentaryzacji ciągłej, czyli rozłożonego w danym okresie (tj. 4 lat lub części jednego roku w okresie 4 lat) ustalania rzeczywistego stanu poszczególnych grup środków trwałych objętych inwentaryzacją drogą spisu z natury.

Metody i terminy dotyczące inwentaryzacji środków trwałych
Metoda inwentaryzacji Termin Rodzaj środków trwałych
Spis z natury na ostatni dzień roku obrotowego - inwentaryzację można rozpocząć w IV kwartale roku obrotowego i zakończyć 15. dnia następnego roku
- znajdujące się na terenie niestrzeżonym: środki trwałe (z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów i praw zakwalifikowanych do nieruchomości) oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
- obce środki trwałe
raz, w dowolnym terminie, w ciągu 4 lat
- nieruchomości zaliczone do środków trwałych i inwestycji, a także znajdujące się na terenie strzeżonym inne środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie
Weryfikacja na ostatni dzień roku obrotowego
- środki trwałe trudno dostępne (np. podziemne urządzenia sieciowe, podziemne zbiorniki, kanały, kable, konstrukcje podwodne), dla których ze względu na ich rodzaj i umiejscowienie nie zachodzi niebezpieczeństwo zaginięcia lub kradzieży,
- grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze prawa do lokali mieszkaniowych i użytkowych,
- środki trwałe w budowie (z wyjątkiem wchodzących w ich skład maszyn i urządzeń),
- środki trwałe nieobjęte w danym roku obowiązkiem inwentaryzacji w drodze spisu z natury (np. inwentaryzowane co 4 lata),
- środki trwałe, które należało zinwentaryzować drogą spisu z natury lub potwierdzenia sald (m.in. środki trwałe poza jednostką, np. oddane w najem, do remontu), lecz z uzasadnionych przyczyn nie było to możliwe
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2021
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
14
16
17
18
19
23
24
25
26
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.