vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Inwentaryzacja za 2021 rok - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 89 (1860) z dnia 8.11.2021

Sporządzenie protokołu weryfikacji środków trwałych w budowie

Nasza jednostka w październiku 2020 r. rozpoczęła we własnym zakresie budowę dwóch środków trwałych, są nimi plac z posadowionym na nim budynkiem hali produkcyjnej. Na budowę budynku w 2021 r. nie zostały poniesione żadne nakłady i jego realizacja została w marcu 2021 r. czasowo wstrzymana. Natomiast według planu budowa placu ma zakończyć się w 2022 r. Oba te środki trwałe w budowie zostały przez nas zweryfikowane na dzień bilansowy 31 grudnia 2020 r. Czy w protokole weryfikacji środków trwałych w budowie powinniśmy zamieścić informację o podjęciu decyzji o czasowym wstrzymaniu tej budowy?

Czytelnicy informację o zaniechaniu (czasowym wstrzymaniu)budowy powinni zamieścić w protokole weryfikacji.

Inwentaryzacja środków trwałych w budowie dokonywana jest drogą weryfikacji (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości). Taką weryfikację należy przeprowadzać corocznie (na ostatni dzień roku obrotowego) do czasu zakończenia jego budowy. W czasie weryfikacji należy sprawdzić m.in., czy:

  • wszystkie nakłady poniesione na realizację budowy środka trwałego i zaksięgowane na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" zostały właściwie udokumentowane, 
  • na koncie 08 nie pozostają nakłady dotyczące środków trwałych, których budowa została już zakończona, a także nakłady na obiekty, których budowy zaniechano lub które sprzedano, 
  • ujęto na koncie 08 odsetki od kredytów, pożyczek za okres realizacji budowy, 
  • w nakładach na budowę środków trwałych nie ujęto kosztów niemających związku z budową, np. kosztów remontu.

Inwentaryzację w drodze weryfikacji, w praktyce najczęściej przeprowadzają pracownicy działu księgowości. Nie powinien to być jednak pracownik, który prowadzi ewidencję weryfikowanego salda. W razie występowania skomplikowanych sald, ich weryfikacja powinna być wsparta przez ekspertów z innych komórek merytorycznych. Przykładowo w razie inwentaryzacji środków trwałych w budowie może być konieczne skorzystanie z pomocy służb technicznych lub rzeczoznawców.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu w ramach analizy zapisów na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" ustalono, że na budowę budynku produkcyjnego nie poniesiono w 2021 r. żadnych nakładów. Kierownik jednostki postanowił, że budowa nie będzie kontynuowana. Informacje te powinny zostać ujęte w protokole z weryfikacji salda konta 08 "Środki trwałe w budowie".

Warto zaznaczyć, że jeśli czasowe zaniechanie (wstrzymanie) budowy środka trwałego doprowadzi do trwałej utraty wartości środka trwałego w budowie, wskazane jest utworzyć odpis aktualizujący doprowadzający środek trwały w budowie do realnej jego wartości (por. art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości). Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych w budowie ujmuje się w księgach rachunkowych, zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 08.

Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2021
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
14
16
17
18
19
23
24
25
26
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.