vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Nieruchomości w księgach rachunkowych - Dodatek nr 9 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 11 (587) z dnia 1.06.2023

Opłaty związane z ustanowieniem przez bank hipoteki na nieruchomość w celu zabezpieczenia kredytu

W celu zabezpieczenia zaciągniętego przez nas kredytu bank ustanowił hipotekę na należącej do nas nieruchomości. Jak zaksięgować koszty związane z ustanowieniem hipoteki, czyli m.in. opłatę za wpis do księgi wieczystej?

Koszty związane z ustanowieniem hipoteki zalicza się do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki i ujmuje na koncie "Podatki i opłaty". Jeśli hipoteka stanowi zabezpieczenie kredytu zaciągniętego na zakup lub budowę środka trwałego, to opłaty związane z jej ustanowieniem odnosi się na konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym na nieruchomości wymienionym w art. 244 K.c., związanym z wierzytelnością i służącym do jej zabezpieczenia. Szczegółowe zasady ustanowienia hipoteki regulują przepisy art. 65-111 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2023 r. poz. 146 ze zm.). Na podstawie art. 65 tej ustawy, w celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności wynikającej z określonego stosunku prawnego można nieruchomość obciążyć prawem, na mocy którego wierzyciel może dochodzić zaspokojenia z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się własnością, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela nieruchomości (hipoteka). Przedmiotem hipoteki może być także użytkowanie wieczyste wraz z budynkami i urządzeniami na użytkowanym gruncie stanowiącymi własność użytkownika wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, wierzytelność zabezpieczona hipoteką. W myśl art. 67 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, do powstania hipoteki niezbędny jest wpis w księdze wieczystej.

Samo ustanowienie hipoteki służącej zabezpieczeniu zaciągniętego przez jednostkę kredytu nie powoduje zapisów w ewidencji bilansowej. Zdarzenie to można ująć w ewidencji pozabilansowej, zapisem jednostronnym, np. po stronie Ma konta 29 "Zobowiązania zabezpieczone na majątku jednostki" (w analityce: Hipoteka). Natomiast opłaty związane z ustanowieniem hipoteki, takie jak np. wpis do księgi wieczystej, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę notarialną ujmuje się w księgach rachunkowych jako koszty podstawowej działalności operacyjnej. W ramach prowadzonych przez jednostkę kont zespołu 4 "Koszty według rodzajów" kosztami ustanowienia hipoteki obciąża się konto 40-3 "Podatki i opłaty", a w ramach kont zespołu 5 - konto 55 "Koszty zarządu". Opłacone wydatki można zaliczyć do kosztów działalności jednostki bezpośrednio na podstawie wyciągu bankowego lub dowodu zapłaty (np. otrzymanego "KP - Kasa przyjmie").

Ewidencja księgowa opłat związanych z ustanowieniem hipoteki

1. Koszty związane z ustanowieniem hipoteki:

- Wn konto 40-3 "Podatki i opłaty" lub 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".

2. Zapis równoległy w jednostce prowadzącej ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5:

- Wn konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Jeśli hipoteka stanowi zabezpieczenie kredytu zaciągniętego na zakup lub budowę środka trwałego, to w księgach rachunkowych poniesione opłaty związane z jej ustanowieniem należy odnieść na konto 08 "Środki trwałe w budowie". W myśl bowiem art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości, cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy oraz koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Ewidencja księgowa wydatków związanych z ustanowieniem hipoteki jako zabezpieczenia kredytu na zakup lub budowę środka trwałego

1. Koszty związane z ustanowieniem hipoteki będącej zabezpieczeniem kredytu zaciągniętego na zakup lub budowę środka trwałego:

- Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".

Pod datą oddania środka trwałego do używania koszty poniesione w związku z ustanowieniem hipoteki zwiększą wartość początkową tego środka trwałego razem z innymi kosztami zgromadzonymi na koncie 08.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60