Prowadzenie księgi w przedsiębiorstwie wielozakładowym
Prowadzę sklep, który rozliczam na podstawie podatkowej księgi. Zamierzam otworzyć kolejny sklep, ale w innej miejscowości. Czy w związku z tym muszę zaprowadzić drugą podatkową księgę?
W tym przypadku decyzja o prowadzeniu jednej wspólnej lub dwóch odrębnych ksiąg należy do podatnika.
W rozumieniu § 3 pkt 9 rozporządzenia, działalność prowadzona w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, jest uważana za prowadzenie przedsiębiorstwa wielozakładowego. W odniesieniu do takiej sytuacji wymogi dotyczące prowadzenia podatkowej księgi sprecyzowano w § 8 ust. 3 rozporządzenia. Z jego uregulowań wynika, że co do zasady księga powinna być prowadzona w każdym zakładzie. Przy czym dopuszczono możliwość prowadzenia jednej księgi, w miejscu wskazanym jako siedziba podatnika, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Nie trzeba jednak prowadzić tej ewidencji, gdy sprzedaż jest ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (§ 7 ust. 3 rozporządzenia).
Odnosząc się zatem do wątpliwości podatnika, należy wskazać, że będzie on mógł zdecydować, czy dla obu sklepów będzie prowadził jedną, czy dwie księgi.
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|
||||||||||||






