vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Rozliczanie umów leasingu w księgach rachunkowych - Dodatek nr 9 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 12 (612) z dnia 20.06.2024

Wpływ szczególnych zapisów umów leasingu operacyjnego na ewidencję księgową

Jak zauważa KSR nr 5 w pkt 5.5, umowy leasingu operacyjnego często zawierają klauzule stanowiące, że korzystający zobowiązuje się ponosić dodatkowe opłaty za przeprowadzone przez finansującego lub w jego imieniu konserwacje, remonty, usuwanie uszkodzeń przedmiotu leasingu w okresie leasingu, lub zobowiązuje się zwrócić finansującemu stanowiący przedmiot leasingu środek trwały w stanie, w jakim przejął go w momencie rozpoczęcia leasingu przy uwzględnieniu normalnego zużycia przez okres leasingu. O ile w odniesieniu do własnych środków trwałych jednostka może postępować w sposób, który pozwala uniknąć poniesienia w przyszłości kosztów konserwacji, remontów itp., to w przypadku środków trwałych przejętych w leasing operacyjny postanowienia umowy leasingu mogą wykluczać taką możliwość. Warunki umowy leasingu operacyjnego mogą powodować, że na dzień bilansowy przypadający na okres leasingu istnieje zobowiązanie, z którego korzystający nie może się wycofać lub uniknąć jego spełnienia. Zachodzi wtedy zdarzenie obligujące w rozumieniu KSR nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe" uzasadniające tworzenie rezerwy (biernego rozliczenia międzyokresowego) na koszty niezbędne do wywiązania się z tego zobowiązania.

Przykład

Jednostka postawiła ścianki działowe lub ścianki wewnętrzne w przyjętych w leasing pomieszczeniach, zgodnie zaś z umową leasingu operacyjnego ścianki te mają zostać usunięte na moment zakończenia umowy leasingu. W przypadku takim już w momencie wykonania ścianek działowych powstaje zdarzenie obligujące, w wyniku którego przewidywane koszty usunięcia ścianek i przywrócenia pomieszczeń do stanu pierwotnego - jeżeli są istotne - wymagają ujęcia jako bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów (w bilansie są one wykazywane jako rezerwa) przy uwzględnieniu zmian wartości pieniądza, a drugostronnie - jako odpowiadające im czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów. Jednostka utworzyła bierne rozliczenia międzyokresowe na koszty, które będzie zobligowana ponieść po zakończeniu umowy, zapisem po stronie Wn konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", w korespondencji ze stroną Ma konta 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów są systematycznie odpisywane w ciężar odpowiednich kosztów działalności operacyjnej jednostki przez okres trwania leasingu.

Ewidencja księgowa rozliczania czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów przez okres trwania leasingu operacyjnego, w jednostce stosującej konta zespołu 4 i 5

1. PK - bieżące odpisy kosztów rozliczanych w czasie:

- Wn konto zespołu 5,
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Na każdy dzień bilansowy weryfikowana jest wysokość biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (ich wystarczalności dla wywiązania się z przewidzianego umową zobowiązania). W przypadku zmiany szacunków ich kwota jest ujmowana odpowiednio w pozostałych przychodach operacyjnych lub pozostałych kosztach operacyjnych.

Ewidencja księgowa skutków weryfikacji biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na dzień bilansowy

1. PK - zmniejszenie kwoty biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:

- Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

2. PK - zwiększenie kwoty biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

W momencie zakończenia umowy leasingu i przywrócenia przedmiotowi leasingu stanu pierwotnego, poniesione w związku z tym koszty obciążają ujęte w tym celu bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Ewidencja księgowa kosztów związanych z przywróceniem stanu pierwotnego przedmiotu leasingu w jednostce stosującej konta zespołu 4 i 5

1. FZ - koszty wykonania usługi demontażu na moment zakończenia umowy leasingu:

a) wartość brutto usługi:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:

- Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

c) wartość netto usługi:

- Wn konto 40-2 "Usługi obce",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

d) rozliczenie kwot ujętych na koncie 64-1 do wysokości poniesionych kosztów:

- Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Umowa leasingu może także przewidywać, że korzystający zobowiązuje się utrzymać sprawność techniczną urządzeń lub środków transportu przejętych w leasing operacyjny i po upływie okresu leasingu zwrócić je w stanie, w jakim były w momencie rozpoczęcia okresu leasingu z uwzględnieniem normalnego zużycia. Dlatego urządzenie lub środek transportu musi przejść remont przed jego zwrotem finansującemu. W przypadku zawarcia w umowie leasingu tego rodzaju postanowień remont jest zobowiązaniem wynikającym z umowy leasingu, a korzystający ujmuje je jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, wykazywane w bilansie jako rezerwa. Zdarzeniem obligującym, powodującym powstanie takiego zobowiązania, może być przykładowo każdy miesiąc pracy urządzenia lub kilometr przejechany przez środek transportu, ponieważ określają one termin i zakres niezbędnego, w myśl umowy, remontu. Bierne rozliczenie międzyokresowe na koszty remontu, wykazywane w bilansie jako rezerwa, ujmowane są w miarę powstawania zobowiązania wobec finansującego, zazwyczaj w oparciu o specjalne wymogi określone dla każdego rodzaju urządzenia lub środka transportu, takie jak np. czas pracy lub przejechane kilometry, przy jednoczesnym drugostronnym odnoszeniu szacowanych kosztów remontu w ciężar działalności operacyjnej.

W przypadku niektórych rodzajów urządzeń lub środków transportu i rodzajów umów leasingu, możliwe jest, że bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów remontów będą w okresie leasingu operacyjnego kilkukrotnie ujęte i wykorzystane.

Ewidencja księgowa biernych rozliczeń międzyokresowych utworzonych na koszty remontów przedmiotu leasingu w jednostce stosującej konta zespołu 4 i 5

1. PK - utworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych na koszty remontów w miarę powstawania zobowiązania wobec finansującego:

- Wn konto zespołu 5,
- Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

2. FZ - remont przedmiotu leasingu w okresie trwania umowy:

a) wartość brutto usługi:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:

- Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

c) wartość netto usługi:

- Wn konto 40-2 "Usługi obce",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

d) rozliczenie kwot ujętych na koncie 64-1 do wysokości poniesionych kosztów:

- Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.LeasingOperacyjny.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60