vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Koszty i przychody na przełomie dwóch lat obrotowych - Dodatek nr 5 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 6 (630) z dnia 20.03.2025

Moment powstania przychodu ze sprzedaży towarów, gdy dostawa została wstrzymana

W grudniu 2024 r. klient zakupił od naszej spółki towar i opłacił całość dostawy. Towar został dostarczony klientowi, na jego prośbę, pod koniec stycznia 2024 r. Towar dla klienta został oznaczony i odłożony. Czy przychód z tytułu sprzedaży możemy ująć w księgach rachunkowych grudnia 2024 r.?

W przypadku niektórych transakcji dostawca nie musi czekać z ujęciem przychodu do momentu wydania nabywcy dóbr. Wcześniejsze ujęcie przychodu jest przykładowo możliwe w odniesieniu do sprzedaży ze wstrzymaną dostawą, jeśli zostały spełnione określone warunki.

Przychody to uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli (por. art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości). Oprócz powyższej definicji przychodów oraz szczególnych zasad ustalania przychodów z niezakończonych długoterminowych umów o usługi, w tym budowlane, o których mowa w art. 34a ustawy o rachunkowości, ustawa nie zawiera regulacji w zakresie momentu powstania przychodu. W celu właściwego ujęcia przychodu w księgach rachunkowych należy kierować się nadrzędnymi zasadami rachunkowości, w tym m.in. zasadą memoriału. Z zasady tej wynika obowiązek ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich osiągniętych, przypadających na rzecz jednostki przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami, dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Co do zasady zatem, dla celów bilansowych przychody ze sprzedaży przyporządkowuje się do okresów, których one dotyczą.

Szczegółowe wskazówki na temat ujmowania, wyceny, prezentacji i ujawnień dotyczących przychodów ze sprzedaży zawiera KSR nr 15. Wyjaśnia on także kwestię powstania przychodu przy sprzedaży ze wstrzymaną dostawą. Jak wynika z pkt 5.4.1 i 5.4.2 tego standardu niekiedy, na życzenie nabywcy, dostawa dóbr następuje z opóźnieniem, jednak zgodnie z wolą stron umowy transakcja sprzedaży doszła już do skutku. Dla określenia sprzedaży ze wstrzymaną dostawą używa się również określenia "zafakturuj i utrzymuj" lub angielskiego określenia "bill and hold". W przypadku tego rodzaju transakcji dostawca nie musi czekać z ujęciem przychodu do momentu wydania nabywcy dóbr, jednak, aby wcześniejsze ujęcie przychodu było możliwe, powinny być spełnione łącznie warunki wskazujące na to, że na nabywcę przeszły zasadniczo wszystkie korzyści i ryzyka. Warunkami tymi są:

a) prawdopodobieństwo odstąpienia nabywcy od transakcji jest niskie,

b) wyraźne potwierdzenie przez nabywcę woli opóźnionego odbioru dostawy,

c) zastosowanie zwykłych warunków płatności wynagrodzenia,

d) dostępność dóbr objętych transakcją sprzedaży, ich wyodrębnienie i gotowość do dostarczenia nabywcy,

e) brak możliwości korzystania z dobra przez dostawcę lub przekazania go innemu nabywcy.

Jeżeli zatem w spółce, o której mowa w pytaniu, spełnione zostały wszystkie ww. warunki, to może ona ująć przychód z tytułu sprzedaży towarów w grudniu 2024 r. Wcześniejsze ujęcie przychodu w związku ze wstrzymaną dostawą przedstawia przykład zamieszczony w pkt 5.4.2 KSR nr 15.

Przykład

Jednostka "W" prowadzi sieć sklepów meblowych. W dniu 31 grudnia 20X1 roku nabywca zakupił w jednym ze sklepów szafę. Tego rodzaju szafy są zwykle dostępne w natychmiastowej sprzedaży i jednostka "W" utrzymuje pewien ich zapas w magazynie zlokalizowanym na zapleczu sklepu, jednak w dniu 31 grudnia 20X1 roku jednostka "W" dysponowała tylko jedną sztuką tego towaru i to skłoniło nabywcę do natychmiastowego zakupu. Nabywca opłacił 100% ceny zakupu gotówką, ale ze względu na trudności ze zorganizowaniem transportu poprosił personel sklepu o odstawienie zakupionego mebla, opisanie go imieniem i nazwiskiem nabywcy i przechowanie do 3 stycznia 20X2 roku, kiedy będzie mógł go przetransportować.

Jednostka "W" prowadzi swoją działalność od wielu lat i w przeszłości często zdarzały się sytuacje, że nabywcy zlecali przechowanie zakupionych mebli przez kilka godzin lub dni. Historyczne dane wskazują, że 1% tak zakupionych mebli był zwracany do sklepu, a klient żądał zwrotu zapłaconej ceny.

Jednostka "W" ujmuje przychód w dniu 31 grudnia 20X1 roku, ponieważ:

  • prawdopodobieństwo odstąpienia od transakcji przez nabywcę jest niskie, o czym świadczy to, że nabywca już opłacił całość dostawy z intencją, że zagwarantuje mu to wyłączność dokonania transakcji dotyczącej wybranego towaru, a prawdopodobieństwo dokonania zwrotu w takiej sytuacji jednostka "W" oszacowuje jako niskie na podstawie swoich historycznych doświadczeń,
  • nabywca w wyraźny sposób potwierdził wolę przechowania oznakowanej szafy oraz przekazał personelowi sklepu informacje dotyczące daty jej odbioru,
  • zastosowano zwykłe warunki płatności, co w danej sytuacji oznacza opłacenie całości ceny nabycia szafy,
  • szafa jest dostępna do natychmiastowego wydania nabywcy, została oznaczona imieniem i nazwiskiem nabywcy i odstawiona w celu odróżnienia jej od zapasów własnych jednostki "W",
  • dostawca nie może korzystać z szafy ani sprzedać jej innemu nabywcy, ponieważ została oznaczona imieniem i nazwiskiem nabywcy i odstawiona w celu odróżnienia jej od zapasów jednostki "W".
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60