vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Koszty i przychody na przełomie dwóch lat obrotowych - Dodatek nr 5 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 6 (630) z dnia 20.03.2025

Rabat potransakcyjny otrzymany w kolejnym roku

Większość naszych dostawców udziela nam rabatów potransakcyjnych. Wartości tych rabatów są bardzo duże. Jak w księgach rachunkowych rozlicza się rabaty dotyczące zakupów towarów i materiałów dokonanych w poprzednim roku obrotowym?

Dla celów podatkowych korekty kosztów uzyskania przychodów dokonuje się z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 15 ust. 4i-4m updop oraz odpowiednio w art. 22 ust. 7c-7g updof. W myśl tych przepisów, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (w przypadku braku faktury). Jeżeli w ww. okresie rozliczeniowym podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub ich kwota jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

W przypadku otrzymania rabatu od rocznego obrotu potwierdzonego fakturą korygującą, niewątpliwie nie można mówić o błędzie rachunkowym czy innej oczywistej omyłce. Oznacza to, iż nabywca, który otrzymał od sprzedawcy taki rabat koryguje koszty podatkowe w momencie otrzymania faktury korygującej. W tym przypadku bez znaczenia jest data wystawienia faktury korygującej. Co ważne, jeśli faktura korygująca dotyczy towaru (materiału), który nie został jeszcze sprzedany (odniesiony w koszty zużycia materiałów), to przepisy dotyczące korekty kosztów nie mają zastosowania.

W księgach rachunkowych towary i materiały na dzień ich nabycia ujmuje się w cenach nabycia (por. art. 28 ust. 11 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Jeśli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki, to składniki te można wyceniać w cenach zakupu (por. art. 34 ust. 1 ww. ustawy). Cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski (por. art. 28 ust. 2 ww. ustawy). Otrzymanie rabatu powoduje zatem obniżenie ceny nabytych towarów i materiałów.

Jeżeli rabat dotyczy towarów i materiałów jeszcze niesprzedanych (niezużytych), to należy odpowiednio skorygować (zmniejszyć) wartość zapasów znajdujących się w magazynie. Natomiast w przypadku, gdy rabat dotyczy już sprzedanych towarów lub zużytych materiałów, należy skorygować koszty.

Zasadniczo, zgodnie z obowiązującą w prawie bilansowym zasadą memoriału, koszty powinny być przypisywane do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty (por. art. 6 ustawy o rachunkowości). W związku z tym, rabat powinien być przypisywany do tego roku obrotowego, w którym zaliczono do kosztów wartość towarów lub materiałów objętych tym rabatem. Dotyczy to wszelkich korekt, jakie nastąpiły do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego. Ujmuje się je w księgach rachunkowych według zasad ogólnych.

Ewidencja księgowa otrzymanego rabatu

1. Rabat dotyczy jeszcze niesprzedanych towarów lub niezużytych materiałów:

a) jeżeli ewidencję towarów lub materiałów prowadzi się według cen nabycia:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 33 "Towary" lub 31 "Materiały",

b) jeżeli ewidencję towarów lub materiałów prowadzi się w stałych cenach ewidencyjnych:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów" lub 34-1 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów".

2. Rabat dotyczy już sprzedanych towarów lub zużytych materiałów:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)" lub 40-1 "Zużycie materiałów i energii" albo konto zespołu 5.

W przypadku gdy korekta kosztów nastąpi już po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale jeszcze przed jego zatwierdzeniem, uwzględnić należy art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wynika z niego, że w sytuacji gdy po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

Uwaga: Moment ujęcia rabatu otrzymanego po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale przed jego zatwierdzeniem, zależy od istotności wpływu otrzymanego rabatu na wynik finansowy jednostki.

Przypominamy, że w związku z odmiennym określeniem w ustawie o rachunkowości i ustawie o podatku dochodowym momentu uznania kosztu za poniesiony powstają różnice między wynikiem finansowym brutto a dochodem do opodatkowania. Jeżeli są to różnice przejściowe, to jednostki będące podatnikami podatku dochodowego z działalności gospodarczej tworzą - na podstawie art. 37 ustawy o rachunkowości - odroczony podatek dochodowy. Przy czym jednostki mikro i małe mogą odstąpić od ustalania tego podatku, korzystając z uproszczenia zawartego w art. 37 ust. 10 ww. ustawy. Należy pamiętać, że korzystanie z takiego uproszczenia wymaga zapisania w dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości (por. art. 10 ust. 1 ww. ustawy). Powyższego uproszczenia nie mogą stosować jednostki wymienione w art. 3 ust. 1h ww. ustawy.

Przykład

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. w grudniu 2024 r. nabyła i sprzedała towar handlowy o wartości: 400.000 zł. W momencie sprzedaży tego towaru, zaliczyła jego wartość do kosztów bilansowych i podatkowych.
  2. W styczniu 2025 r. kontrahent udzielił spółce rabatu w wysokości 5% wartości tego towaru, tj.: 20.000 zł i udokumentował to fakturą korygującą, która wpłynęła do jednostki 20 stycznia 2025 r. (dla uproszczenia pominięto kwestię VAT). Do końca 2024 r. jednostka uregulowała zobowiązanie. Zatem po otrzymaniu faktury korygującej powstanie należność od sprzedawcy towaru.
  3. W chwili otrzymania faktury korygującej księgi za 2024 r. nie zostały jeszcze zamknięte. Zatem korekty kosztu sprzedanych towarów jednostka dokonała dla celów bilansowych w księgach 2024 r.
  4. Rzeczywista wartość sprzedanych w 2024 r. towarów wyniosła: 400.000 zł - 20.000 zł = 380.000 zł. Ustalając dochód podatkowy za 2024 r. jednostka uwzględniła jednak koszt sprzedanych towarów w wysokości: 400.000 zł.
  5. Spółkę z o.o. obowiązuje 19% stawka podatku dochodowego.

II. Ustalenie odroczonego podatku dochodowego:

Spółka ustaliła różnice przejściowe, porównując wartość bilansową składników aktywów i pasywów z ich wartością podatkową, tj. tę, która wpłynie w przyszłości na dochód podatkowy, w sposób następujący:

1) wartość bilansowa należności: 20.000 zł, 

2) wartość podatkowa należności: 0 zł,

3) WBA > WPA dodatnia różnica przejściowa: 20.000 zł,

4) rezerwa na podatek odroczony: 20.000 zł × 19% = 3.800 zł.

III. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura korygująca z tytułu udzielonego rabatu (dla uproszczenia bez VAT):
   a) zmniejszenie kwoty zobowiązania 20.000 zł 21 30
   b) korekta kosztu sprzedanych towarów o kwotę przyznanego rabatu 20.000 zł 30 73-1
2. PK - rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego 3.800 zł 87 83-0

IV. Księgowania:

Rabat potransakcyjny otrzymany w kolejnym roku

W sytuacji gdy sprawozdanie finansowe za rok, w którym pierwotnie dokonano nabycia towaru lub materiału, zostało już zatwierdzone, fakturę korygującą dokumentującą otrzymany rabat należy ująć w księgach bieżącego roku obrotowego. Jak bowiem wynika z art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jeżeli jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach mających wpływ na sporządzone sprawozdanie finansowe już po zatwierdzeniu tego sprawozdania, to powinna ująć ich skutki w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała. Przy czym sposób ujęcia faktury korygującej (przyznanego rabatu) w księgach rachunkowych zależeć będzie od istotności wynikającej z niej kwoty. W myśl art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości, korekty istotne dotyczące lat ubiegłych odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako "zysk (stratę) z lat ubiegłych". W praktyce polega to na księgowaniu kwoty korekty, jako zysku (straty) z lat ubiegłych, na koncie 82 "Rozliczenie wyniku finansowego". Korekty o wartości nieistotnej podlegają księgowaniu na zasadach ogólnych. Ich skutki wpłyną wówczas odpowiednio na zysk lub stratę netto tego właśnie roku.

Ewidencja księgowa otrzymanego rabatu dotyczącego towarów i materiałów sprzedanych w ubiegłym roku

1. Korekta kosztu, jeżeli kwota rabatu jest w ocenie jednostki nieistotna:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)", 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub odpowiednie konto zespołu 5 albo konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" - w zależności od tego, jakie zasady korekty kosztów nieistotnych, dotyczących lat ubiegłych, przyjęto w polityce rachunkowości jednostki.

2. Korekta kosztu, jeżeli kwota rabatu jest w ocenie jednostki istotna:

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 82 "Rozliczenie wyniku finansowego" (w analityce: Zysk/strata z lat ubiegłych).

Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60