
Uproszczenia w rachunkowości - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 34 (2222) z dnia 28.04.2025
Niestosowanie uproszczeń a zapisy w polityce rachunkowości
Jednostka, mimo że spełnia warunki do stosowania większości uproszczeń przewidzianych w ustawie o rachunkowości, nie zamierza ich wszystkich stosować. Czy w takim przypadku w zasadach (polityce) rachunkowości trzeba zamieścić informację o niestosowanych uproszczeniach?
NIE. W polityce rachunkowości, za którą odpowiada kierownik jednostki, nie zamieszcza się zapisów o uproszczeniach wynikających z ustawy o rachunkowości, z których jednostka nie korzysta.
W ustawie o rachunkowości określono ogólne zasady, które musi stosować jednostka prowadząca księgi rachunkowe. Niektórych kwestii ustawa nie reguluje szczegółowo, a w innych pozostawia jednostce możliwość wyboru stosowanego rozwiązania spośród kilku dopuszczonych przepisami. Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości jednostka może w ramach przyjętej polityki rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Opracowując politykę rachunkowości, jednostka uwzględnia własną specyfikę działalności i potrzeby. Nie ma przesłanek, aby w zapisach polityki rachunkowości zamieszczać informację o uproszczeniach, z których jednostka mogłaby skorzystać, ale tego nie robi. W polityce rachunkowości podaje się jedynie opis stosowanych przez jednostkę ułatwień.
Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w polityce rachunkowości należy opisać zasady w szczególności dotyczące:
1) określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
2) metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
3) sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej:
a) zakładowego planu kont, ustalającego wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej,
b) wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ich przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi na informatycznych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg i w procesach przetwarzania danych,
c) opisu systemu przetwarzania danych, a przy prowadzeniu ksiąg przy użyciu komputera - opisu systemu informatycznego, zawierającego odpowiednie informacje oraz określenie wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji,
4) systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów.
Zakres zawartości dokumentacji zasad rachunkowości jednostki wynikający z przepisów ustawy o rachunkowości ma charakter otwarty. Można dostosować go do własnych potrzeb. Przyjętą politykę rachunkowości należy stosować w sposób ciągły (por. art. 5 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|