
Zmiana przeznaczenia towaru handlowego
Nasza firma sprzedaje farby. Kilka puszek farb zamierzamy wykorzystać do pomalowania firmowych pomieszczeń. Czy w związku z tym powinniśmy wartość tych farb wyksięgować z kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów i zaksięgować w kolumnie 13?
Wartość farb, które zostaną wykorzystane do pomalowania firmowych pomieszczeń, należy wyksięgować z kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a następnie ująć w kolumnie 13.
Wydatki na zakup towarów handlowych ewidencjonuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Zatem w tej kolumnie powinny zostać zaewidencjonowane wydatki na zakup farb stanowiących towar handlowy.
Wydatki na zakup farb - bez względu na to czy będą one przeznaczone do sprzedaży, czy też będą wykorzystane do remontu firmowych pomieszczeń - spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 updof do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. U podatnika zmiana przeznaczenia farb niesie jednak za sobą konieczność przeksięgowania wydatków poniesionych na ich zakup. Tym samym w przypadku zaniechania sprzedaży farb w związku z przekazaniem ich na własne potrzeby firmy konieczne jest:
- wyksięgowanie z kolumny 10 księgi - "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" zapisem na czerwono lub ze znakiem minus wartości tych farb,
- zaksięgowanie tej wartości w kolumnie 13 księgi - "pozostałe wydatki".
Podstawą do dokonania takiego przeksięgowania powinien być sporządzony przez podatnika dowód księgowy spełniający wymogi określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|