
Ubezpieczenie pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie kosztów działalności gospodarczej
Zaciągnąłem pożyczkę na sfinansowanie kosztów zakupu towarów handlowych. Warunkiem uzyskania pożyczki było jej ubezpieczenie. Czy składkę z tytułu tego ubezpieczenia należy ująć w kolumnie 11 czy 13 podatkowej księgi?
Składkę z tytułu ubezpieczenia pożyczki należy ująć w podatkowej księdze w kolumnie 13.
W myśl art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof. Do wydatków objętych takim wykluczeniem należą co do zasady wydatki na spłatę pożyczek (kredytów). Stanowi o tym art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a updof. Przepis ten dotyczy jednak tylko kwoty pożyczki. Tymczasem uzyskanie pożyczki wiąże się z reguły z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów, np. prowizji, odsetek czy składki na ubezpieczenie pożyczki.
Mając na uwadze, że podatnik zaciągnął i wykorzystał pożyczkę na sfinansowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, a warunkiem uzyskania finansowania było wykupienie ubezpieczenia pożyczki, to są spełnione wymogi, by składkę z tytułu tego ubezpieczenia odnieść do kosztów uzyskania przychodów.
Koszty uzyskania przychodów podlegają zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej według wzoru i w sposób określony w rozporządzeniu. Z objaśnień zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia wynika, że:
- kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze,
- kolumna 13 "pozostałe wydatki" jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 updof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
W kolumnie 13 wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia, to jest rzeczowych składników majątku, związanych z wykonywaną działalnością, niezaliczonych, zgodnie z przepisami ustawy o PIT, do środków trwałych.
Podatnik zaciągnął pożyczkę na zakup towarów handlowych, ale nie daje to podstaw do uznania składki na ubezpieczenie tej pożyczki za koszty uboczne zakupu towaru. Należy ją wpisać w podatkowej księdze w kolumnie 13.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|