
Sposoby ewidencjonowania faktur sprzedażowych
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Sprzedaż usług dokumentuję fakturami. Jak prawidłowo powinienem ewidencjonować te faktury w księdze?
Przychody ze sprzedaży usług, które są dokumentowane fakturami, mogą być ewidencjonowane w podatkowej księdze na trzy sposoby. Szczegóły w dalszej części odpowiedzi.
Zasadniczo przychody ze sprzedaży usług, które są dokumentowane fakturami, powinny być wpisane w księdze każdego dnia, po jego zakończeniu, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Gdy jednego dnia zostaje wystawionych wiele faktur, można zapisów w księdze dotyczących przychodów dokonywać jedną sumą wynikającą z dziennego zestawienia sprzedaży zawierającego co najmniej następujące dane: datę i kolejny numer zestawienia, numery od-do faktur objętych zestawieniem, sumę zbiorczą tych faktur oraz podpis podatnika lub osoby, która sporządziła zestawienie. Tak wynika z § 18 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia.
Z kolei, jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji. Zestawienie takie powinno zawierać co najmniej dane, o których mowa w § 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
W rezultacie podatnik prowadzący podatkową księgę przychody ze sprzedaży usług udokumentowane fakturami może ujmować w księdze:
- codziennie na podstawie wystawionych faktur lub dziennego zestawienia tych faktur,
- zbiorczo, czyli jedną kwotą za cały miesiąc, w oparciu o miesięczne zestawienie sporządzone na podstawie ewidencji VAT.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|