vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ewidencja kosztów uzyskania przychodów w księdze podatkowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 26 (1276) z dnia 31.03.2016

Zniszczone towary w księdze podatkowej

Prowadzę działalność handlową. W wyniku awarii instalacji wodnej zalana i zniszczona została część towarów. Czy ich wartość należy wyksięgować z kolumny 10? Jeśli firma ubezpieczeniowa wypłaci nam odszkodowanie, to czy powinnam ująć je w księdze?

Wartość zakupionych towarów przedsiębiorca, który rozlicza podatek dochodowy na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ujmuje w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Z pytania wynika, że towary zostały zniszczone w wyniku zalania. Jeżeli podatnik dochował należytej staranności i powstała strata nie wynika z rażącego niedbalstwa, to ich wartość może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wówczas towary, które na skutek zdarzenia losowego utraciły swoją wartość, trzeba wyksięgować z kolumny 10. W tym celu ich wartość należy wpisać do tej kolumny ze znakiem minus (-) lub na czerwono. Następnie kwotę tę trzeba ująć w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Przedsiębiorca może tego dokonać na podstawie protokołu, w którym zawarte zostaną informacje o okolicznościach zniszczenia towarów. W dokumencie tym należy wskazać przede wszystkim: datę i opis przyczyny, która spowodowała stratę, wykaz zniszczonych towarów i ich wartość.

Jeżeli ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie za zniszczone towary, to przedsiębiorca powinien jego kwotę uwzględnić w rachunku podatkowym na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o pdof. Otrzymane odszkodowanie podatnik na podstawie np. wyciągu bankowego może ująć w kolumnie 8 "Pozostałe przychody".

Przykład

Założenia

  1. W marcu 2016 r. w wyniku awarii instalacji wodnej zalana i zniszczona została część towarów znajdujących się w sklepie, których wartość wynosiła 1.200 zł.
     
  2. Podatnik w dniu 10 marca br. sporządził protokół z tego zdarzenia.
     
  3. Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie w kwocie 1.200 zł, które 24 marca br. wpłynęło na rachunek bieżący przedsiębiorcy.

Zapisy w księdze podatkowej

Na podstawie sporządzonego protokołu podatnik pod datą 10.03.2016 r. dokonał następujących zapisów:

- w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" wyksięgował kwotę ze znakiem (-) 1.200 zł,
- w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" wpisał 1.200 zł.

Kwotę odszkodowania, na podstawie wyciągu bankowego pod datą 24.03.2016 r., przedsiębiorca ujął w kolumnie 8 "Pozostałe przychody".

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60