vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ewidencja kosztów uzyskania przychodów w księdze podatkowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 26 (1276) z dnia 31.03.2016

Koszty uboczne zakupu materiałów

Drewno zakupione w tartaku stanowi dla nas materiał, który ujmujemy w kolumnie 10 księgi podatkowej. Ponosimy również koszty wstępnej obróbki (impregnowania) drewna oraz transportu do siedziby naszej firmy. Z tartaku otrzymujemy jedną fakturę, na której wyszczególniony jest zakup drewna, osobno impregnowanie i transport. Czy wszystkie te koszty mogę ująć w księdze podatkowej w kolumnie 10?

Materiały w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu lub jego częścią składową (materiały podstawowe) albo są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości (materiały pomocnicze). Wynika to z § 3 pkt 1 lit. b) i c) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wydatki poniesione na nabycie materiałów ujmuje się w księdze podatkowej w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Za materiały nie mogą być uznane dodatkowe usługi, które zostały nabyte przez podatnika, tj. obróbka wstępna (impregnowanie) i transport drewna. Zgodnie z pkt 11 objaśnień stanowiących integralną część rozporządzenia, kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu" przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

Zatem podatnik nie może wydatków poniesionych na usługi impregnowania oraz transportu zakupionego drewna wpisać do kolumny 10 księgi podatkowej. Koszty dodatkowych usług związanych z obróbką drewna oraz z jego transportem przedsiębiorca powinien zaewidencjonować osobno w kolumnie 11.

Przykład

Założenia

Przedsiębiorca w marcu 2016 r. zakupił w tartaku drewno oraz usługi jego impregnowania i transportu. Z otrzymanej faktury wynikało, że wartość netto drewna to 7.500 zł, usługi impregnowania 500 zł, a transportu 800 zł.

Zapisy w księdze podatkowej za marzec 2016 r.:

- w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" podatnik wpisał kwotę 7.500 zł,
- w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu" przedsiębiorca ujął wydatki na impregnację i transport drewna, czyli kwotę 1.300 zł, tj. 500 zł + 800 zł.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60