vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ewidencja kosztów uzyskania przychodów w księdze podatkowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 26 (1276) z dnia 31.03.2016

Koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu

W swoim prywatnym mieszkaniu prowadzę działalność gospodarczą. Które opłaty związane z eksploatacją tego mieszkania na potrzeby działalności, w jakiej wysokości i na podstawie jakiego dokumentu mogę zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu, część kosztów związanych z jego eksploatacją dotyczy działalności gospodarczej, a część ma charakter osobisty. Mieszkając i prowadząc działalność gospodarczą w tym samym lokalu, podatnik nie może pełnej wartości wydatków eksploatacyjnych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a tym samym ująć ich w księdze. Chodzi tu m.in. o opłaty za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz, czy centralne ogrzewanie. Koszty firmowe może stanowić bowiem tylko ta część wydatków, która przypada na działalność gospodarczą. Wysokość wspomnianych wydatków ustala się najczęściej jako procentowy udział powierzchni zajmowanej na działalność gospodarczą w powierzchni całkowitej mieszkania. Wyjątkiem są tu wydatki związane z korzystaniem z prywatnego telefonu na potrzeby działalności gospodarczej, gdyż wartość rozmów dotyczących działalności gospodarczej ustala się na podstawie billingu.

Jeżeli ze względu na specyfikę działalności określony koszt mediów dotyczący użytkowania mieszkania ponoszony jest w znacznej wysokości, wówczas wskazane jest określenie jego kwoty w inny sposób niż w oparciu o procentowy udział powierzchni zajmowanej na działalność gospodarczą w powierzchni całkowitej mieszkania. Wysokość takiego kosztu można wówczas ustalić na podstawie odrębnego licznika zainstalowanego tylko dla potrzeb działalności, a gdy montaż takiego licznika jest niemożliwy, na podstawie takiego wskaźnika procentowego, który odzwierciedlałby w przybliżeniu faktyczny koszt wykorzystania danych mediów na potrzeby działalności.

Dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków związanych z użytkowaniem mieszkania są wystawiane na jego właściciela i obejmują kwotę wydatku dotyczącą całego mieszkania. Przedsiębiorca powinien więc sporządzić dowód wewnętrzny, w którym wykaże tylko wydatki w części przypadającej na działalność gospodarczą. Wynika to z § 14 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dowód wewnętrzny sporządza się na podstawie faktury bądź dowodów wpłat. Powinien on zawierać rodzaj wydatku, wysokość kosztu, datę oraz podpis osoby ponoszącej wydatek. Dokumenty, na podstawie których sporządzono dowody wewnętrzne, warto przechowywać łącznie z dowodem wewnętrznym.

Wydatki związane z eksploatacją mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności ujmuje się w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki".

Przykład

Pani Małgorzata prowadzi działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu, gdzie również mieszka. Powierzchnia całego mieszkania wynosi 80 m2, z czego jeden pokój o powierzchni 20 m2 wykorzystywany jest na potrzeby działalności.

Stosunek powierzchni wykorzystywanej w działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni mieszkania wynosi 25% (20 m2 : 80 m2 × 100%).

Miesięczny czynsz za całe mieszkanie wynosi 500 zł. Czynsz przypadający na pokój wykorzystywany do prowadzenia działalności wyniesie 125 zł (500 zł × 25%).

Pani Małgorzata zaewidencjonuje w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" kwotę 125 zł.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
13
14
17
18
19
20
21
24
26
27
28
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.