
Ewidencja kosztów podstawowej działalności tylko na kontach zespołu 4 lub tylko na kontach zespołu 5
Jednostki przy zastosowaniu tradycyjnego rachunku kosztów, opartego na pełnych kosztach rzeczywistych, mają do dyspozycji różne rozwiązania w zakresie ewidencji kosztów. Najwyższymi walorami informacyjnymi charakteryzuje się wariant ewidencyjny polegający na ujmowaniu kosztów jednocześnie w dwóch układach klasyfikacyjnych, to jest w układzie rodzajowym i w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym. Jednostki mogą jednak skorzystać z uproszczonej ewidencji kosztów.
Uproszczona ewidencja kosztów podstawowej działalności operacyjnej może być prowadzona:
1) tylko według rodzajów (z uwzględnieniem tylko kont zespołu 4), 2) tylko według miejsc powstawania (z uwzględnieniem jedynie kont zespołu 5) z ewentualnym dalszym podziałem na potrzeby kalkulacji kosztów wytworzenia na koszty bezpośrednie i pośrednie - tzw. układ funkcjonalno-kalkulacyjny. |
Przyjęty przez jednostkę sposób ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej determinuje metody ustalenia jej wyniku finansowego. Przy ewidencji kosztów w układzie rodzajowym możliwe jest sporządzenie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym, natomiast przy ewidencji kosztów w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym możliwe jest sporządzenie rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|