vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Środki trwałe w księgach rachunkowych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 48 (1298) z dnia 16.06.2016

Remont środka trwałego a zawieszenie jego amortyzacji

Przekazaliśmy środek trwały do remontu. Dlatego przez kilka miesięcy nie będzie używany w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy w związku z tym na czas remontu należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego?

NIE. Remont środka trwałego nie stanowi przesłanki do zaprzestania jego amortyzacji zarówno w myśl przepisów bilansowych, jak i podatkowych.

Dla celów rachunkowości wartość początkową środków trwałych - z wyjątkiem gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową - zmniejszają odpisy amortyzacyjne (art. 31 ust. 2 ustawy o rachunkowości). Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą:

  • zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub
     
  • przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży, stwierdzenia jego niedoboru.

Amortyzacji środka trwałego można więc zaprzestać jedynie w przypadku wystąpienia wymienionych sytuacji, remont nie stanowi do tego przesłanki. Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują przerw w dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych środka trwałego. Należy ich dokonywać przez cały okres wykorzystywania go na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nawet gdy środek ten jest czasowo nieużytkowany z powodu remontu. Amortyzacja uwzględnia bowiem utratę wartości środka trwałego nie tylko wskutek jego eksploatacji (zużycia) w działalności gospodarczej, ale także w związku z upływem czasu. Chodzi tu o zużycie ekonomiczne, tj. utratę wartości handlowej (rynkowej).

Podobnie rzecz wygląda w świetle przepisów o podatku dochodowym. Dla celów tego podatku odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym:

  • następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub
     
  • postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Mówią o tym art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop oraz art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Czasowe nieużywanie środków trwałych na skutek przeprowadzania ich remontu nie stanowi więc przesłanki do zaprzestania amortyzacji podatkowej. Przez okres remontu podatnik powinien dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami ustaw podatkowych.

Reasumując, Czytelnicy powinni kontynuować amortyzację środka trwałego przekazanego do remontu także w miesiącach, w których z tego powodu nie będzie on wykorzystywany w działalności gospodarczej.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60