vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Rozliczenia międzyokresowe w księgach rachunkowych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 62 (1312) z dnia 4.08.2016

Koszty reklamy rozliczane w czasie

Jednostka wykupiła reklamę na portalu internetowym. Zgodnie z otrzymaną fakturą zapłacono za nią z góry za okres od sierpnia 2016 r. do lipca 2017 r. Czy wydatki na tę reklamę powinno się rozliczać w czasie, czy należy ująć je w księgach rachunkowych w kosztach jednorazowo w miesiącu ich poniesienia? Koszty działalności operacyjnej ujmujemy tylko w układzie rodzajowym.

Koszty reklamy zaliczane są do kosztów działalności operacyjnej i ujmowane na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty). Z reguły zwiększają one koszty okresu, w którym zostały poniesione. Z pytania wynika jednak, że jednostka zapłaciła za reklamę obejmującą dwa lata kalendarzowe. Zakładając, że rok obrotowy jednostki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, to koszty reklamy dotyczą dwóch lat obrotowych. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Czas i sposób rozliczania kosztów powinien wynikać z ich charakteru oraz przebiegać z zachowaniem zasady ostrożności.

W omawianej sytuacji koszty reklamy można ująć w sposób zaprezentowany w przykładzie. Mogą one być także ujmowane z pominięciem wstępnego księgowania ich na koncie 40 - o ile takie uproszczenie przewidują przyjęte zasady (polityka) rachunkowości - następującym zapisem:

- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Wówczas ich przeksięgowania do kosztów dokonuje się zapisem:

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty),

- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Przykład

Założenia

  1. Jednostka opłaciła reklamę na portalu internetowym za okres od sierpnia 2016 r. do lipca 2017 r. Z otrzymanej faktury wynika, że wartość brutto usługi wyniosła 2.214 zł (w tym VAT 414 zł).
     
  2. Koszty działalności operacyjnej jednostka rozlicza tylko na kontach zespołu 4.

Dekretacja

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Faktura dokumentująca zakup reklamy na portalu internetowym:       
   a) wartość brutto 2.214 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 414 zł 22-2 30
   c) wartość netto 1.800 zł 40 30
2. PK - zarachowanie kosztów reklamy w części dotyczącej 2017 r. do rozliczenia w czasie:
(1.800 zł : 12 m-cy) × 7 m-cy =
1.050 zł 64-0 49

Księgowania

Koszty reklamy rozliczane w czasie
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60