vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Podatkowa księga przychodów i rozchodów - przepisy, wyjaśnienia - Dodatek nr 27 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (927) z dnia 1.10.2016

Ujmowanie zakupu materiałów i towarów handlowych w podatkowej księdze

Podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów ujmuje koszt udokumentowany fakturą w miesiącu, w którym faktura została wystawiona, nawet jeżeli towar został otrzymany np. w następnym miesiącu po wystawieniu faktury albo miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już "zamknięty".

(odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 22 lipca 2014 r. na pytanie naszego Wydawnictwa)

U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów dniem poniesienia kosztu jest - zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o PDOF - dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Z kolei szczegółowe zasady ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kosztów związanych z zakupem materiałów podstawowych oraz towarów handlowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie PKPiR. Stosownie do § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakup ww. materiałów i towarów musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 (dotyczy prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe lub na zasadach określonych dla takich biur), niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Na temat ujmowania w PKPiR zakupu materiałów podstawowych i towarów handlowych pisaliśmy m.in. w Biuletynie Informacyjnym nr 20 z 10 lipca 2014 r., w artykule pt. "Moment ujęcia faktury zakupu materiałów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów". Wskazaliśmy tam na wątpliwości co do momentu ujęcia ww. kosztu w księdze, gdy podatnik otrzymuje fakturę wcześniej niż ww. materiał (towar). Czy w takim przypadku z ujęciem kosztu w księdze należy poczekać do momentu otrzymania materiałów (towarów)? Jak postąpić, gdy ww. materiał (towar) podatnik otrzyma już po "zamknięciu" miesiąca, w którym wystawiono fakturę? Powyższe rodziło wątpliwości, zwłaszcza w związku z istniejącą - od 1 stycznia 2014 r. - możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

O wyjaśnienie powyższej kwestii zwróciliśmy się więc do Ministerstwa Finansów. W odpowiedzi uzyskanej w dniu 22 lipca 2014 r. czytamy:

"(...) W przypadku, gdy podstawą zapisów w księdze jest faktura dokumentująca nabycie materiałów podstawowych lub towarów handlowych, za datę zdarzenia gospodarczego ujmowanego w kolumnie 2 należy przyjąć datę wystawienia faktury. Oznacza to, że koszt udokumentowany fakturą stanowi koszt uzyskania przychodów miesiąca, w którym wystawiona została faktura. Podatnik ujmuje koszt udokumentowany fakturą w miesiącu, w którym faktura została wystawiona, nawet jeżeli towar został otrzymany np. w następnym miesiącu po wystawieniu faktury albo "miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już "zamknięty"."

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60