vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Koszty i ich korekta w księdze podatkowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 35 (1389) z dnia 2.05.2017

Błędne ujęcie kosztów wynagrodzeń

Podatkową księgę prowadzę ręcznie. W ubiegłym miesiącu omyłkowo ująłem wynagrodzenie z umowy zlecenia w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki" zamiast 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze". Czy muszę korygować ten błąd, skoro nie ma to wpływu na podstawę opodatkowania?

To, że korekta błędnego zapisu dokonanego w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie wpłynie na zmianę wielkości podstawy opodatkowania, nie oznacza, że można zaniechać korekty. Ewidencjonowanie kosztów w innych kolumnach księgi niż wynika to z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowi błąd formalny kwalifikowany jako wadliwe prowadzenie tej księgi.

Zgodnie z § 11 rozporządzenia, podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Z kolei za rzetelną uważa się księgę, w której dokonywane zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty, przy uwzględnieniu możliwości wystąpienia pewnych nieprawidłowości, określonych w § 11 ust. 4 rozporządzenia.

W omawianym przypadku pomyłkę polegającą na wprowadzeniu kwoty wynagrodzeń do niewłaściwej kolumny księgi należy skorygować zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przepis ten stanowi, że stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez:

1) skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub

2) wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów; zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

Podatnik, który stwierdził błędy w ujęciu kosztów, powinien skorygować te zapisy, doprowadzając księgę do stanu, w którym będzie ona prowadzona zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów. W opisanym przypadku wystarczy w tym celu skreślić błędny zapis w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" i wpisać jego treść w kolumnie 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze". Niezbędne będzie także poprawienie kwot w podsumowaniu poszczególnych kolumn. Korekty należy dokonać z zachowaniem czytelności zapisu. Poprawkę trzeba też podpisać i opatrzyć datą jej dokonania.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728)

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60