vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi koszty - zasady ewidencji - Dodatek nr 10 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 14 (446) z dnia 20.07.2017

Sprzedaż usług elektronicznych za okres 12 miesięcy

Spółka z o.o. (wydawnictwo) zamierza wprowadzić sprzedaż czasopism w wersji elektronicznej (dostęp on-line). Na fakturze zostanie umieszczona informacja dotycząca długości okresu dostępu (np. dostęp na 12 miesięcy, tj. od 1 czerwca 2017 r. do 31 maja 2018 r.). Płatność za usługę następować będzie przed jej wykonaniem, co oznacza, że dostęp do portalu internetowego będzie możliwy dopiero po dokonaniu przez klienta płatności. Jak ująć przychody ze sprzedaży w księgach rachunkowych?

W opisanym przypadku mamy do czynienia z 12 miesięcznym abonamentem za dostęp do czasopism w wersji elektronicznej, płatnym z góry przed wykonaniem usługi. W momencie otrzymania takiej przedpłaty nie powstaje przychód ani podatkowy (por. art. 12 ust. 4 pkt 1 updop), ani bilansowy i to niezależnie od tego, że na potwierdzenie otrzymanej przedpłaty jest wystawiana faktura.

Przypominamy, iż przychody osiągane w ramach podstawowej działalności operacyjnej każdej jednostki ujmuje się w księgach rachunkowych zgodnie z zasadą memoriału, określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wynika z niej, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Jak wynika z art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.

Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, równowartość otrzymanych lub należnych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów.

W przedmiotowej sprawie przychód powstanie w dacie, w której czasopisma będą dostępne. Jeśli np. czasopisma będą wydawane (a tym samym dostępne w wersji elektronicznej) co miesiąc, to przychód z tego tytułu powstanie w każdym miesiącu, za który uiszczono abonament. Rozliczenie tego typu przychodów będzie przebiegać analogicznie jak w przypadku prenumerat tradycyjnych, czyli "papierowych".

W księgach rachunkowych spółka ujmie kwotę otrzymanego abonamentu, zapisem:

      - Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami" lub 13-0 "Rachunek bieżący",
      - Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Natomiast przychody ze sprzedaży będą rozliczane co miesiąc, zapisem:

       - Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
       - Ma konto 70-0 "Sprzedaż produktów".
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60