vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w 2017 r. - Dodatek nr 13 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (452) z dnia 20.10.2017

Inwentaryzacja środków trwałych w budowie

Jednostka w bieżącym roku rozpoczęła budowę środka trwałego własnymi siłami (budynek), którą zakończy w latach następnych. Czy środek trwały w trakcie jego budowy powinna objąć inwentaryzacją? Jeśli tak, to w jakim terminie należy ją przeprowadzić?

Jednostka, w której księgach rachunkowych figurują na dzień bilansowy - jako składnik aktywów - nakłady poniesione na budowę środków trwałych, zobowiązana jest do przeprowadzenia inwentaryzacji tych składników w trybie i według zasad określonych w art. 26-27 ustawy o rachunkowości.

Inwentaryzację środków trwałych w budowie należy przeprowadzać metodą weryfikacji corocznie (na ostatni dzień roku obrotowego) do czasu zakończenia budowy środka trwałego.

W przypadku maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie ich inwentaryzację przeprowadza się corocznie drogą spisu z natury, wyceny ich ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic (por. art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Co ważne, w świetle art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości, można je inwentaryzować raz w ciągu 4 lat, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym.

Z dokonanego porównania danych ewidencji bilansowej z właściwymi dokumentami oraz z ich weryfikacji należy sporządzić protokoły weryfikacyjne. Przy wiarygodnej dokumentacji, w przypadku stwierdzenia rozbieżności, odpowiednio koryguje się stany ewidencyjne tego składnika aktywów - w księgach roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Weryfikacja aktywów zaliczanych do środków trwałych w budowie może polegać przykładowo na:

  • sprawdzeniu zapisów dokonanych na koncie 08 "Środki trwałe w budowie",
     
  • porównaniu danych ewidencji z faktycznym zaawansowaniem budowy itp.,
     
  • sprawdzeniu czy wszystkie objęte protokołem odbioru roboty zostały zafakturowane i ujęte w ewidencji księgowej,
     
  • sprawdzeniu czy obiekty odebrane protokołem odbioru końcowego i przekazania do używania zostały wprowadzone na stan środków trwałych,
     
  • zweryfikowaniu czy koszty poniesione na realizację budowy środków trwałych we własnym zakresie zostały właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane,
     
  • sprawdzeniu czy w nakładach na budowę środków trwałych nie ujęto kosztów niemających związku z budową, np. kosztów remontu.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60