vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Zamknięcie księgi podatkowej za 2017 rok - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 100 (1454) z dnia 14.12.2017

Przeprowadzenie korekty błędów w zapisach księgowych

Prowadzę jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód ustalam w oparciu o księgę podatkową. W trakcie weryfikacji zapisów za 2017 r. okazało się, że niektóre zapisy, które w niej dokonałem, są błędne, np. niektóre koszty zostały ujęte w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" zamiast w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Zdarzyło się też, że faktura kosztowa została pominięta i w ogóle nie wpisałem jej do księgi. W jaki sposób powinienem skorygować zapisy w księdze podatkowej?

Zasady korygowania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych sformułowane zostały w § 12 ust. 2 rozporządzenia. W myśl tego przepisu, błędy takie poprawia się poprzez:

  • skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty jej dokonania - przy czym ten sposób mogą stosować podatnicy prowadzący podatkową księgę tradycyjne (ręcznie), lub
     
  • wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów, przy czym zapisów zmniejszających przychody lub koszty dokonuje się ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

W sytuacji gdy zachodzi konieczność ujęcia faktury pominiętej (ujawnionej), a podatkowa księga za dany miesiąc została już zamknięta i rozliczona, stwierdzony błąd należy poprawić, wpisując fakturę pod podsumowaniem zapisów, a następnie trzeba ponownie podsumować dany miesiąc.

Ważne jest, że mimo błędów w zapisach księgowych podatkową księgę uznaje się za rzetelną (por. § 11 ust. 4 rozporządzenia) wówczas gdy:

  • niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie 0,5% przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym organ podatkowy stwierdził te błędy lub
     
  • brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub
     
  • błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub
     
  • podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez organ podatkowy, lub
     
  • błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3 rozporządzenia.

Podobnie nie skutkują uznaniem księgi za nierzetelną braki zapisów lub błędne zapisy dotyczące kosztów uzyskania przychodu stwierdzone we wspomnianych okolicznościach (§ 11 ust. 5 rozporządzenia).

Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60