Niedobór gotówki w kasie
W czasie spisu z natury gotówki w kasie okazało się, że brakuje w niej 200 zł. Kierownik jednostki uznał niedobór za zawiniony i obciążył kasjera. Jak to zdarzenie zaksięgować? Czy muszę mieć konto "Rozliczenie niedoborów"?
Środki pieniężne w kasie należało zinwentaryzować na dzień 31 grudnia 2017 r. Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie polega na spisaniu ich ilości z natury poprzez przeliczenie posiadanej gotówki. Ustalony stan rzeczywisty porównuje się ze stanem księgowym a następnie oblicza, wyjaśnia i rozlicza ewentualne różnice.
Potwierdzenie stanu środków pieniężnych w kasie powinno się sporządzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Jeżeli zatem rok obrotowy firmy Czytelnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to inwentaryzację środków pieniężnych znajdujących się w kasie należało przeprowadzić na dzień 31 grudnia 2017 r. (można było tego dokonać np. 29 grudnia 2017 r., gdyż 31 grudnia 2017 r. wypadał w niedzielę). Inwentaryzacji aktywów pieniężnych, czyli m.in. środków pieniężnych zgromadzonych w kasie jednostki, nie można dokonywać w okresie 3 miesięcy przed końcem roku obrotowego i zakończyć do 15. dnia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji okazało się, że wystąpił niedobór środków pieniężnych w kasie, należy wyjaśnić przyczyny jego powstania. W księgach rachunkowych niedobory składników majątku, w tym środków pieniężnych w kasie, ujawnione podczas inwentaryzacji ujmowane są na koncie 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów). Niedobory pozostają na tym koncie do momentu wyjaśnienia przyczyn ich powstania i ustalenia sposobu ich rozliczenia.
Operację stwierdzenia niedoboru gotówki w kasie, potwierdzoną protokołem z przeprowadzonej inwentaryzacji, można ująć w ewidencji księgowej jednostki zapisem:
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów),
- Ma konto 10 "Kasa".
Gdy powstały niedobór gotówki w kasie zostanie uznany przez kierownika jednostki za zawiniony, wówczas kwotą brakujących środków pieniężnych w kasie obciąża się kasjera. Jeżeli kasjer uzna niedobór, to wtedy w księgach rachunkowych dokonuje się zapisu:
- Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów).
Jeśli kasjer wpłaci brakującą kwotę do kasy lub na rachunek bankowy jednostki, to operację tę można zaewidencjonować w oparciu o dowód KP lub WB w następujący sposób:
- Wn konto 10 "Kasa" lub konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".
Z kolei gdy podjęto decyzję, że niedobór zostanie pokryty z wynagrodzenia pracownika (kasjer wyraził na to zgodę), to potrącenie brakującej kwoty z tego wynagrodzenia może zostać zaksięgowane zapisem:
- Wn konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń",
- Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".
Gdyby pracownik odmówił pokrycia niedoboru, w związku z czym sprawę skierowano by na drogę postępowania sądowego, to zapis księgowy z tym związany może wyglądać następująco:
- Wn konto 24-6 "Należności dochodzone na drodze sądowej",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów).
Warto wskazać, że jeśli na skutek przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego niedobór gotówki zostanie uznany przez kierownika jednostki za niezawiniony, to wartością powstałej szkody obciąża się pozostałe koszty operacyjne.
| Przykład
Założenia
Dekretacja
Księgowania
|
||||||||||||||||||
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|
||||||||||||






