vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Środki trwałe w budowie - ustalenie kosztu wytworzenia i rozliczenie kosztów budowy - Dodatek nr 11 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 14 (494) z dnia 20.07.2019

Odpisanie w pozostałe koszty operacyjne nakładów na ulepszenie w związku z zaniechaniem inwestycji

W 2016 r. instytucja kultury poniosła nakłady na wykonanie projektu nowej instalacji grzewczej obiektu (zabytku). Fakturę za wykonanie projektu zaksięgowano na koncie środków trwałych w budowie. W 2019 r. okazało się, że nie będzie jednak możliwości założenia nowego ogrzewania. Jak w tej sytuacji zaksięgować zaniechanie inwestycji? W jaki sposób udokumentować zaniechanie takiej inwestycji?

W księgach rachunkowych pytającej jednostki podjęcie decyzji o ostatecznym zaniechaniu inwestycji (ulepszenia środka trwałego) wiąże się z odpisaniem kosztów dotyczących wykonania projektu instalacji grzewczej, zgromadzonych na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Jednostka, o której mowa w pytaniu, poniosła nakłady na ulepszenie środka trwałego, ograniczające się jedynie do nabycia projektu instalacji grzewczej. Następnie inwestycja została zaniechana. W takiej sytuacji dla udokumentowania zaniechania tej inwestycji wystarczające jest podjęcie przez kierownika jednostki decyzji o definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia zadania, co powinno zostać potwierdzone odpowiednim protokołem. Nie nastąpi tu fizyczna likwidacja zaniechanej inwestycji - jest nią bowiem tylko projekt (dokumentacja). W dacie podjęcia przez kierownika jednostki decyzji o zaniechaniu inwestycji (budowy bądź ulepszenia środka trwałego) - w omawianym przypadku polegającej na zmianie ogrzewania obiektu - ogół kosztów poniesionych na tę inwestycję (budowę, ulepszenie), zgromadzonych na koncie 08, księguje się w ciężar konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 08.

Odpisanie w pozostałe koszty operacyjne nakładów poniesionych na ulepszenie (budowę) środka trwałego, które nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych, powinno nastąpić nie później niż z końcem roku obrotowego, w którym podjęto taką decyzję.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
13
14
16
17
18
19
20
21
24
26
27
28
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60