Środki trwałe w budowie - ustalenie kosztu wytworzenia i rozliczenie kosztów budowy - Dodatek nr 11 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 14 (494) z dnia 20.07.2019
Środki trwałe w budowie - ustalenie kosztu wytworzenia i rozliczenie kosztów budowy
Szczegółowy spis treści
1. Definicja kosztu wytworzenia środka trwałego
Według ustawy o rachunkowości przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego (por. (...)
2. Katalog kosztów zaliczanych do kosztu wytworzenia środka trwałego
Prawo bilansowe nie podaje katalogu kosztów podlegających zaliczeniu do kosztów wytworzenia środka trwałego, przedstawia jedynie ogólne zasady jego ustalania. Więcej szczegółowych informacji na temat ustalania wartości początkowej środków trwałych, w tym (...)
3. Zasady ewidencji środków trwałych w budowie
Koszty stanowiące elementy składowe kosztu wytworzenia (w rozumieniu art. 28 ust. 3 i 8 ustawy o rachunkowości), ceny nabycia (...)
4. Rozliczanie kosztów pośrednich budowy na poszczególne obiekty
Potrzeba rozliczenia kosztów wspólnych budowy pomiędzy poszczególne obiekty zachodzi wtedy, gdy jednostka buduje kilka obiektów jednocześnie. W ramach kosztów pośrednich (wspólnych) jednostka może wyodrębnić kilka ich grup. W takim przypadku (...)
5. Koszty utrzymania aktywów trwałych wykorzystywanych na potrzeby budowy
Koszt wytworzenia środka trwałego obejmuje odpowiednią część kosztów utrzymania (rzeczowych) aktywów trwałych jednostki, takich jak np. sprzęty, kontenery socjalne, narzędzia, zaangażowanych w budowę, o ile jednostka jest w stanie wiarygodnie oszacować te (...)
6. Wycena środków trwałych w budowie na dzień bilansowy i ich prezentacja w sprawozdaniu finansowym
Na dzień bilansowy nieukończone środki trwałe w budowie (tzn. niegotowe jeszcze obiekty, które po wybudowaniu, montażu, próbach czy zakończeniu ulepszenia i przyjęciu do używania staną się środkami trwałymi) wycenia się według wartości, o której (...)
1. Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego przy budowie środka trwałego
Nasza jednostka produkcyjna posiada wydziały produkcji pomocniczej, wydział narzędziowni oraz wydział remontowo-budowlany. Pracownicy wydziału narzędziowni, oprócz prac wykonywanych na rzecz wydziałów podstawowych, przystąpili do prac przy wytworzeniu środka trwałego. Mamy (...)
2. Ubezpieczenie środka trwałego w trakcie budowy
Budujemy halę magazynową i w trakcie budowy ponieśliśmy wydatki na jej ubezpieczenie. Czy koszty te wpłyną na wartość początkową budowanej hali?
(...)
3. Podatek od nieruchomości, dotyczący gruntu, na którym rozpoczęto budowę hali magazynowej
Na gruncie będącym własnością naszej spółki rozpoczęliśmy budowę hali magazynowej. Czy podatek od nieruchomości, dotyczący tego gruntu, będzie podwyższać wartość początkową budowanej hali?
(...)
4. Opłata za pomiar prób wody w związku z zakończoną budową sieci wodociągowej
Czy poniesiona opłata za kontrolny pomiar prób wody, przeprowadzony dla celów sanitarnych w związku z zakończoną budową sieci wodociągowej, należy uwzględnić w kosztach wytworzenia środka trwałego?
W świetle (...)
5. Koszty utrzymania komórki organizacyjnej zajmującej się obsługą budowy siedziby firmy
Spółka realizuje budowę obiektu, który będzie przeznaczony na jej siedzibę. Czy koszty utrzymania komórki organizacyjnej, zajmującej się obsługą tej budowy, zwiększą wartość początkową środka trwałego?
(...)
6. Wydatki związane z przygotowaniem przetargu na budowę obiektu
Ponieśliśmy koszty opracowania warunków przetargu na budowę obiektu oraz koszty ogłoszenia przetargu. Czy wydatki te zwiększą wartość początkową obiektu będącego przedmiotem przetargu? Obiekt ten będzie stanowił środek trwały naszej (...)
7. Koszty wykonania autorskiego projektu budowanego budynku
Spółka rozpoczęła budowę budynku przemysłowego. Czy koszty wykonania projektu budowlanego i przeniesienie praw autorskich do projektu powinny być kosztem wytworzenia środka trwałego, czy też stanowić odrębną pozycję, jako wartość niematerialna (...)
8. Nakłady poniesione na dostosowanie budynku do potrzeb prowadzonej działalności
Ulepszamy budynek, którego jesteśmy właścicielem. Prowadzone prace mają na celu zaadaptowanie do używania na cele własnej działalności piwnic, wcześniej nieremontowanych i nieużywanych. Jak zaksięgować fakturę za wywóz gruzu powstałego w wyniku prac adaptacyjnych? (...)
9. Opłata legalizacyjna w wydatkach poniesionych na ulepszenie budynku
W budynku będącym naszym środkiem trwałym przeprowadziliśmy prace budowlane o charakterze ulepszenia. Okazało się jednak, że przeprowadzenie wyżej wymienionych prac wymagało pozwolenia na budowę. W związku z tym, w celu legalizacji budowy zobowiązani zostaliśmy do zapłacenia (...)
10. Nakłady poniesione na wykonanie drenażu odwadniającego grunt
Spółka z o.o. posiada grunt zakwalifikowany do środków trwałych. Na tym gruncie wykonano drenaż odwadniający. Czy nakłady poniesione na wykonanie drenażu zwiększą wartość początkową gruntu, czy obciążą pozostałe koszty operacyjne?
(...)
11. Odsetki od pożyczki zaciągniętej na sfinansowanie budowy środka trwałego
Na sfinansowanie budowy środka trwałego zaciągnęliśmy pożyczkę. Czy naliczone i niezapłacone odsetki od takiej pożyczki zwiększają wartość początkową budowanego środka trwałego?
(...)
1. Moment wprowadzenia budynku do ewidencji i ujęcie faktur otrzymanych z opóźnieniem
W październiku 2018 r. uzyskaliśmy odbiór nowo wybudowanego budynku (hala) i otrzymaliśmy pozwolenie na jego użytkowanie. Kiedy możemy przyjąć ten obiekt do ewidencji środków trwałych? Nadal otrzymujemy faktury związane z budową hali (np. za gaz, prąd (...)
2. Zakup części składowych wykorzystywanych przy montażu maszyny produkcyjnej
Od kilku miesięcy kupujemy części, które posłużą do zbudowania (zmontowania we własnym zakresie) maszyny produkcyjnej. Żadna z części nie działa samodzielnie. Jak księgować zakup poszczególnych części składowych?
Wartość nabywanych przez (...)
3. Materiały i opakowania nabyte na potrzeby budowy środka trwałego
Otrzymaliśmy fakturę za zakup kostki brukowej oraz palet magazynowych. Kostka brukowa zostanie zużyta na budowę środka trwałego. Nie wiemy jeszcze jak wykorzystamy palety. Być może posłużą jako deski do budowy lub (...)
4. Rozliczanie kosztów wspólnych budowy na poszczególne obiekty
W ramach prowadzonej inwestycji realizujemy budowę kilku obiektów. Jak rozliczyć koszty wspólne budowy na poszczególne obiekty?
(...)
5. Rozruch technologiczny maszyny produkcyjnej przed przyjęciem jej do używania
Przedsiębiorstwo zakupiło maszynę produkcyjną. Na wartość początkową tej maszyny składały się koszty zakupu, koszty delegacji pracowników, koszty transportu itp. Przed przyjęciem maszyny do używania wykonano produkcję próbną wyrobów. Wyprodukowane wyroby (...)
6. Zasady ewidencji wydatków dotyczących budowy środka trwałego, prowadzonej we własnym zakresie
Prowadzimy ewidencję kosztów w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym i sporządzamy rachunek zysków i strat w wersji porównawczej. Czy koszty budowy środka trwałego powinny przechodzić najpierw przez układ rodzajowy, a następnie zostać ujęte na koncie (...)
7. Refakturowanie na wykonawcę robót części kosztów związanych z budową środka trwałego
Zleciliśmy budowę środka trwałego firmie budowlanej. Ponieśliśmy koszty specjalistycznej opinii związanej z tą budową. Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą robót, koszty opinii w 50% poniesie wykonawca i zostaną one udokumentowane wystawioną przez (...)
8. Skutki zniszczenia podczas pożaru części budowanej hali produkcyjnej
W naszej spółce podczas pożaru uległa zniszczeniu część budowanej hali produkcyjnej. Jak zaksięgować straty poniesione na skutek tego zdarzenia?
(...)
1. Czasowe wstrzymanie budowy magazynu
Firma postanowiła czasowo wstrzymać budowę magazynu ze względu na trudności finansowe. Czy nakłady poniesione do tej pory na tę budowę, ujęte na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", trzeba (...)
2. Odpisanie w pozostałe koszty operacyjne nakładów na ulepszenie w związku z zaniechaniem inwestycji
W 2016 r. instytucja kultury poniosła nakłady na wykonanie projektu nowej instalacji grzewczej obiektu (zabytku). Fakturę za wykonanie projektu zaksięgowano na koncie środków trwałych w budowie. W 2019 r. okazało się, że nie będzie jednak możliwości założenia (...)
3. Likwidacja budynku i sprzedaż materiałów pochodzących z jego rozbiórki
Spółka zamierza wybudować nowy budynek na miejscu starego, który zostanie rozebrany. Czy wydatki związane z likwidacją starego budynku (koszty likwidacji) i ewentualne przychody uzyskane ze sprzedaży materiałów pochodzących z jego rozbiórki należy ująć (...)
4. Sprzedaż nieruchomości poddanej częściowej rekonstrukcji
Spółka z o.o. nabyła w 2017 r. nieruchomość zabytkową wymagającą rekonstrukcji, tj. odtworzenia stanu pierwotnego, z zamiarem jej wykorzystania w prowadzonej działalności opodatkowanej. Poniosła w związku z tym wydatki na zakup nieruchomości, opłaty PCC i sądowe oraz koszty (...)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Więcej w zasobach płatnych
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
Zły numer rejestracyjny
Na fakturze zakupowej widnieje w całości błędny numer rejestracyjny. Czy wystawienie noty korygującej w tym przypadku jest możliwe?
Podatek liniowy - zwrot składki zdrowotnej
Jestem na PIT-5L. W roku 2024 odliczono 11.600 składki zdrowotnej ( zapłacono więcej ). Składka zdrowotna była rozliczana w podatku. Z rocznej wyszło do zwrotu 1161,58. Czy ten zwrot (...)
Przydatne linki
|