
Rozliczenie kosztów w razie nieuzyskania przychodu w danym miesiącu
W czerwcu 2025 r. rozpocząłem prowadzenie działalności gospodarczej. W tym miesiącu nie uzyskałem z niej przychodu. Poniosłem tylko wydatki na wynajem i wyposażenie biura. Czy mimo nieuzyskania przychodu w czerwcu br. poniesione przeze mnie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów tego miesiąca? Zaznaczam, że prowadzę podatkową księgę metodą uproszczoną.
Pomimo nieuzyskania przez podatnika przychodów w danym miesiącu ma on możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wynajem i wyposażenie biura.
Przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów metodą uproszczoną koszty uzyskania przychodów potrącane są tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Z kolei za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Tak stanowią art. 22 ust. 4 i ust. 6b updof.
Do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 22 ust. 1 updof, mogą być zaliczone koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w art. 23 updof, tj. w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu. Nie ma więc przeszkód, by za koszty uzyskania przychodów uznać poniesione przez podatnika wydatki na wynajem i wyposażenie biura.
W rezultacie wydatki poniesione w czerwcu 2025 r. na wynajem i wyposażenie biura powinny być ujęte w kosztach uzyskania przychodów w tym miesiącu. Dowody księgowe dokumentujące poniesienie tych kosztów podatnik powinien zaewidencjonować w podatkowej księdze w dacie ich wystawienia w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|