
Odprawa emerytalna dla pracownika
Pracownikowi, który w maju 2025 r. przeszedł na emeryturę, została wypłacona odprawa emerytalna. Czy właściwie ujęto ten koszt w podatkowej księdze w kolumnie 12 "wynagrodzenia w gotówce i w naturze"? Czy raczej należało dokonać zapisu w kolumnie 13 "pozostałe wydatki"?
Kwotę wypłaconej odprawy emerytalnej prawidłowo ujęto w księdze w kolumnie 12 "wynagrodzenia w gotówce i w naturze".
Aby właściwe ujmować koszty w podatkowej księdze, należy kierować się wytycznymi zawartymi w objaśnieniach zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W kontekście podniesionych wątpliwości trzeba wziąć pod uwagę treść ust. 12 i 13 tych objaśnień, z których wynika, że:
- kolumna 12 jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze); ewidencjonuje się w niej również wynagrodzenia wypłacane osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło,
- kolumna 13 "pozostałe wydatki" jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza ujmowanymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 updof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
Należy zauważyć, że pod pojęciem wynagrodzeń rozumie się powszechnie nie tylko wynagrodzenia zasadnicze, ale również inne należności i świadczenia dokonywane na rzecz pracowników, będące świadczeniem za wykonywaną pracę. Tak więc elementem wynagrodzenia są m.in. premie, ekwiwalent za niewykorzystany urlop, nagrody, należności za pracę w godzinach nadliczbowych, czy odprawy emerytalne. Zatem wypłaconą odprawę prawidłowo zakwalifikowano jako wynagrodzenie pracownika odchodzącego na emeryturę i wpisano w kolumnie 12 księgi.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|