
Wynagrodzenia wypłacane zleceniobiorcom
Wypłacam wynagrodzenia zleceniobiorcom w oparciu o wystawiane przez nich rachunki. Ponieważ w danym miesiącu otrzymałem znaczną ilość takich dowodów, rozważam możliwość ich wpisywania w podatkowej księdze jednym zbiorczym zapisem, np. na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego na koniec miesiąca. Czy taki sposób ujęcia kosztów jest dopuszczalny?
Nie. Brak jest podstaw prawnych do wpisywania w podatkowej księdze kosztów wynagrodzeń zleceniobiorców jedną kwotą na podstawie dowodu zbiorczego.
W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, dowody wewnętrzne mogą być sporządzane wyłącznie w związku z zaistnieniem zdarzeń określonych w tym przepisie. Nie przewiduje on rozwiązania polegającego na sporządzeniu takiego dowodu w celu zbiorczego określenia kosztów z tytułu wypłaty wynagrodzeń zleceniobiorcom. Zatem sposób postępowania opisany przez podatnika, polegający na sporządzaniu dowodu wewnętrznego zawierającego listę rachunków wystawionych przez zleceniobiorców i wpisywaniu do księgi zbiorczo kosztu wynagrodzeń, jest niedozwolony. Zapisów w księdze dotyczących wydatków dokonuje się na podstawie dowodów, o których mowa w § 11-15 rozporządzenia. Podstawą zapisów w podatkowej księdze mogą być m.in. rachunki (§ 11 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia).
Reasumując, prawidłowym udokumentowaniem wydatków poniesionych na wypłatę wynagrodzenia z umowy zlecenia będą poszczególne rachunki przedłożone przez zleceniobiorców.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|