vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Inwentaryzacja 2025 r. - wybrane zagadnienia - Dodatek nr 13 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (644) z dnia 20.10.2025

Procedura rozliczenia wyników spisu z natury według stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów

Ustawa o rachunkowości określa metody inwentaryzacji, terminy oraz częstotliwość jej przeprowadzenia. Wymaga również, by przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych, natomiast ujawnione w toku inwentaryzacji różnice wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. Nie zawiera jednak szczegółowych wytycznych w zakresie technik przeprowadzania inwentaryzacji oraz rozliczenia jej wyników. Wyjaśnienie problemów merytorycznych i organizacyjnych powstających przy inwentaryzacji zawiera stanowisko w sprawie inwentaryzacji zapasów.

Poniżej przedstawiamy etapy rozliczenia spisu z natury, opracowane na podstawie pkt 81 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów.

Etapy rozliczenia spisu z natury zapasów własnych

  1. Wycena poszczególnych składników zapasów objętych spisem z natury.
  2. Porównanie wyników spisu z danymi bieżącej ewidencji księgowej, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych.
  3. Wyjaśnienie przyczyn powstania różnic i zaproponowanie sposobu ich rozliczenia.
  4. Dokonanie księgowań doprowadzających stany księgowe zapasów do stanów rzeczywistych, wynikających ze spisu z natury.

W świetle wyjaśnień zawartych w pkt 87 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów, to księgowy porównuje wykazane w arkuszach spisowych lub zestawieniach zbiorczych stany wynikające ze spisu z natury ze stanami z ewidencji księgowej przeniesionymi do arkuszy spisowych lub zestawień zbiorczych. Różnice inwentaryzacyjne, wynikające z porównania wyników spisu z natury z danymi księgowej ewidencji zapasów, pogrupowane według rodzajów zapasów i osób za nie odpowiedzialnych, księgowy przenosi z arkuszy spisowych lub zestawień zbiorczych do zestawienia różnic ilościowych (niedobory, nadwyżki) i zestawienia różnic jakościowych (szkody). Sprawdzone i kompletne zestawienia różnic przekazuje przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej w celu określenia przyczyn powstania różnic i zaproponowania kierownikowi jednostki sposobu ich rozliczenia. Jeżeli porównanie stanów zapasów ustalonych drogą spisu z natury ze stanami wykazanymi w ewidencji księgowej nie wykazało różnic, księgowy informuje o tym przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej (por. pkt 95 ww. stanowiska).

]
Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych dostępny w programie DRUKI Gofin w dziale Rachunkowość

Po wyjaśnieniu przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych, w tym jakościowych, komisja inwentaryzacyjna sporządza protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, zawierający umotywowane wnioski, co do sposobu rozliczenia każdej różnicy inwentaryzacyjnej i przedstawia go kierownikowi jednostki. Do protokołu dołącza się zestawienia różnic ilościowych i jakościowych lub zestawienia zbiorcze. Osobą, która rozpatruje i zatwierdza wnioski komisji, wprowadzając uprzednio ewentualne zmiany, po zapoznaniu się z opinią księgowego, a w razie potrzeby także radcy prawnego - jest kierownik jednostki. Następnie, na podstawie zatwierdzonego przez kierownika jednostki protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych księgowy rozlicza je w księgach rachunkowych, pod datą spisu, nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego, którego dotyczył spis z natury (por. pkt 107-109 ww. stanowiska).

Terminarz

listopad 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
11
13
14
15
16
18
19
22
23
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60